الصورة الفنية عند عبد الناصر صالح دراسة أسلوبية

أبو شاويش, أزهار عطايا عبد الكريم (2014) الصورة الفنية عند عبد الناصر صالح دراسة أسلوبية. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
01ماجستير-الصورةالفنيةعندعبدالناصرصالح-أزهارأبوشاويش.pdf - Submitted Version

Download (7MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

تتناول هذه الدراسة الصورة الفنية في شعر عبد الناصر صالح دراسة أسلوبية إحصائية. وقد جاءت موزعة في خمسة فصول استُهلت بتمهيد تناول الصورة الفنية بين الأصالة والجدة ، والوقوف عند مصادرها، وعناصرها، أما الفصل الأول فيعرض اللون الأول للصورة ألا وهو الاستعارة واشتمل على ثلاثة مباحث: تناول الأول مدخلاً نظريًا إليها، والمبحث الثاني جاء تطبيقيًا للحديث عن الصورة الاستعارية عند الشاعر، أما الثالث فقد تناول نتائج القياس وتحليلها. وكان الفصل الثاني قد تطرق إلى اللون الفني الثاني للصورة المتمثل في التشبيه، وفيه مبحثان : الأول نَظّر للتشبيه من حيث المفهوم والأقسام والأهمية، والثاني تناول فن التشبيه عند عبد الناصر صالح. وأما الفصل الثالث تناول اللون الثالث وهو المجاز، وقُسم إلى مبحثين: الأول تقديم نظري لإعطاء صورة عامة عن المجاز بشقيه اللُغوي والعقلي، والثاني جاء تطبيقيًا للحديث عن صورة المجاز المرسل عند الشاعر, ولم تتطرق الباحثة للحديث عن المجاز العقلي لأنه لم يشكل ظاهرة أسلوبية تستحق البحث ؛ بسبب حضوره النادر في نصوص الشاعر. وكان الفصل الرابع قد رصد لونًا رابعًا متمثلاً في الكناية وفيه مبحثان: الأول مدخل نظري والثاني عالج الأسلوب الكنائي عند الشاعر. وجاء الفصل الخامس للحديث عن الصورة الرمزية بوصفها لونًا بلاغيًا حديثًا للصورة وفيه أيضا مبحثان: الأول تناول الإطار النظري العام للرمز والثاني للحديث عن صورة الرمز في نصوص صالح. ثم كانت الخاتمة لتوجز نتائج الدراسة وتشير إلى أهم توصياتها، وأخيرًا المصادر والمراجع التي اتكأت عليها الباحثة. Abstract: This study deals with the technical image in the poetry of Abdul Nasser Saleh. It is a stylistic and statistical study aimed to present a study of the technical image in the texts of the poet. The study was divided into five chapters with a preface at their head. The preface aimed to present to us the technical image of the old and modern criticism and identifying its sources and elements. The first chapter exhibits the first kind of image which is the metaphor. It included three topics: The first topic deals with a theoretical frame, the second topic talks about employing metaphor in a stylistic manner in the poet's texts, and the third dealt with the stylistic statistical treatment of the measurement results. The second chapter included the second technical kind of the image represented in the simile. It included two topics: The first included considering the simile as regards the conception, parts and importance while the second dealt with the image of simile to Abdul Nasser Saleh. The third chapter introduced the third kind which is the allegory. It included two topics: The first gives a general picture of allegory including its two parts, the blank and mental. The second topic was an application of the blank allegory but did not talk about the mental allegory because it does not constitute a worthy stylistic phenomenon. The fourth chapter introduced to us a fourth kind represented in metonymy and it included two topics: The first included a theoretical presentation while the second addressed the metonymy style of the poet. The fifth chapter talked about the symbol being a modern rhetorical kind of the image: It also includes two topics: The first deals with the symbol from a theoretical point of view and the second shows in the symbolic image in Saleh's texts. The conclusion summarized the results of the study and referred to the most important recommendations. Finally it included the resources and references on which the researcher depended.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: P Language and Literature > PN Literature (General) > PN0080 Criticism
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Humanities
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 19 Sep 2018 10:31
Last Modified: 20 Sep 2018 06:26
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/986

Actions (login required)

View Item View Item