فاعلية برنامج إرشادي تدريبي لتنمية المهارات الإرشادية لدى المرشدين الأسريين في المحاكم الشرعية بمحافظات غزة.

النوري, ميساء سمير (2014) فاعلية برنامج إرشادي تدريبي لتنمية المهارات الإرشادية لدى المرشدين الأسريين في المحاكم الشرعية بمحافظات غزة. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
فاعلية برنامج إرشادي تدريبي لتنمية المهارات الإرشادية لدى المرشدين الأسريين في المحاكم الشرعية بمحافظات غزة. .pdf - Submitted Version

Download (2MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة التعرف إلى فاعلية برنامج إرشادي تدريبي لتنمية المهارات الإرشادية لدى المرشدين الأسريين في المحاكم الشرعية بمحافظات غزة، واستخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي، ولتحقيق أهداف الدراسة تم بناء مقياس المهارات الإرشادية، وبرنامج إرشادي تدريبي لتنمية المهارات الإرشادية لدي المرشدين الأسريين في المحاكم الشرعية من إعداد الباحثة. وتكونت عينة الدراسة من (13) مرشداً أسرياً من العاملين بالمحاكم الشرعية، وتم اختيارهم بالطريقة القصدية. - واستخدمت الباحثة في دراستها الأساليب الإحصائية التالية: المتوسطات والانحرافات المعيارية والأوزان النسبية، معامل ارتباط بيرسون، معادلة سبيرمان براون، معادلة جتمان، معادلة كرونباخ ألفا، اختبار ويلكوكسون لعينتين مرتبطتين، معادلة بلاك للكسب. - وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى المهارات الإرشادية لدى المرشدين الأسريين في المحاكم الشرعية بمحافظات غزة قبل تطبيق البرنامج التدريبي وبعد التطبيق لصالح التطبيق البعدي. - تصل فاعلية البرنامج التدريبي لتنمية المهارات الارشادية لدى المرشدين الأسريين في المحاكم الشرعية بمحافظات غزة بما لايقل 1.2. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى المهارات الإرشادية لدى المرشدين الأسريين في المحاكم الشرعية بمحافظات غزة بعد تطبيق البرنامج التدريبي وبعد فترة المتابعة. وأوصت الدراسة بالاستمرار في تنمية العاملين في الإرشاد الأسري مهنيا لتطوير أدائهم، والاهتمام بتوفير مراجع وكتب وأفلام وثائقية تتحدث بشكل مستفيض، مع وجود نماذج عملية حول المهارات الإرشادية وماهيتها وطرق تطبيقها. Abstract The study aims at exploring and investigating the effect of counseling and guiding training program for Developing Counseling Skills to the Family Counselors in the Shari Courts in the Gaza Governorates who were selected by intentionality method. The researcher used in this study the following statistical ways: Arithmetic means, Standard deviations, Relative standards, Pearson Correlation Coefficient, Spearman-Brown Formula, Gettman equation, Cronbach Alpha equation and Wilcoxon matched pairs test, Black equation for earn . The researcher used Quasi– experimental method. The researcher established a guidance skills standard and training counseling and guiding training program to develop the counseling and guiding skills of Family Counselor in the Shari Courts. - The sample of study composed of (13) family counselors in the Shari Courts. The results showed the followings: - There are statistical significant differences in the level of counseling and guiding skills of family counselors in the Shari Courts in Gaza Governorates before and after the application of training program. The results were in favor of the after program application. - The effectiveness of the training program for developing the counseling skills to the Family Counselors in the Shari Courts in the Gaza Governorates is more than 1.2 - There are no statistical significant differences in the level of counseling and guiding sills of Family Counselors in the Shari Courts in Gaza Governorates after the application of training program and after observation and follow-up period. The study recommended continuing of developing the employees working in family guidance professionally in order to develop their performance and providing them with books , references and documentary films about counseling process , with the avoidable and existence of practical samples about guidance and counseling skills and their application.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Psychology
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 19 Sep 2018 09:33
Last Modified: 20 Sep 2018 06:30
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/984

Actions (login required)

View Item View Item