فاعلية برنامج إرشادي تعليمي قائم على التعلم بالإتقان لتنمية مهارات تنظيم الذات والتحصيل الدراسي لدى طلبة الصف الثامن الأساسي

عزام, عبد الكريم عايش موسى (2014) فاعلية برنامج إرشادي تعليمي قائم على التعلم بالإتقان لتنمية مهارات تنظيم الذات والتحصيل الدراسي لدى طلبة الصف الثامن الأساسي. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
فاعلية برنامج إرشادي تعليمي قائم على التعلم بالإتقان لتنمية مهارات تنظيم الذات والتحصيل الدراسي لدى طلبة الصف الثامن الأساسي.pdf - Submitted Version

Download (2MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

عنوان الدراسة : فاعلية برنامج إرشادي تعليمي قائم على التعلم بالإتقان لتنمية مهارات تنظيم الذات والتحصيل الدراسي لدى طلبة الصف الثامن الأساسي. أهداف الدراسة : الكشف عن فاعلية برنامج إرشادي تعليمي قائم على التعلم بالإتقان في تنمية مهارات تنظيم الذات والتحصيل الدراسي لدى عينة من طلاب الصف الثامن الأساسي، والتعرف على مدى استمرارية فاعلية البرنامج الإرشادي التعليمي لدي أفراد المجموعة التجريبية بعد انتهاء جلسات البرنامج وأثناء فترة المتابعة. منهج الدراسة : استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي، حيث تم تعيين مجموعتي الدراسة الضابطة والتجريبية، وتم التأكد من تجانسها وتكافؤها في عدد من المتغيرات، ثم طُبق البرنامج على أفراد المجموعة التجريبية وبعد الانتهاء من تطبيقه، طُبق القياس البعدي على المجموعتين، وبعد مرور فترة المتابعة "خمسون يوما من انتهاء جلسات البرنامج" تم تطبيق القياس التتبعي على المجموعة التجريبية للوقوف على استمرار أثر البرنامج. مجتمع الدراسة : تكون مجتمع الدراسة من طلاب الصف الثامن الأساسي بمنطقة شرق محافظة غزة التعليمية بفلسطين للعام الدراسي 2013 – 2014م. عينة الدراسة : تكونت عينة الدراسة من (64) طالباً من طلاب الصف الثامن الأساسي بمنطقة قطاع غزة التعليمية، تم اختيارهم بطريقة قصدية من مدرسة موسى بن نصير الأساسية التي يعمل بها الباحث معلماً، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين إحداهما ضابطة (32) طالباً، وتجريبية (32 ) طالباً. أدوات الدراسة : استخدم الباحث الأدوات الآتية: 1 – مقياس تنظيم الذات من إعداد Brown, Miller & Lawendowski,1999)) تعريب وتقنين الباحث. 2 – البرنامج الإرشادي التعليمي من إعداد الباحث. 3 – اختبار التحصيل الدراسي من إعداد الباحث. وقد تأكد الباحث من صلاحية الأدوات المستخدمة في الدراسة قبل التطبيق الفعلي لها. الأساليب الإحصائية المستخدمة : استخدم الباحث الأساليب الإحصائية التالية: 1 – اختبار(ت). 2 – معامل ارتباط بيرسون. 3 – الالتواء. 4 – النسبة الفائية. 5 – اختبار ألفا كرونباخ 6 – اختبار التجزئة النصفية. 7 - اختبار كودر ردشاردسون الصيغة (21). نتائج الدراسة: توصلت الدراسة على النتائج التالية: 1 - وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات أفراد المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية في القياس البعدي لتنظيم الذات لصالح المجموعة التجريبية. 2 – وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات أفراد المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية في القياس البعدي للتحصيل الدراسي لصالح المجموعة التجريبية. 3 – وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي و البَعدي لتنظيم الذات لصالح القياس البعدي. 4 - وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي و البَعدي للتحصيل الدراسي لصالح القياس البعدي. 5 - وجود علاقة موجبة دالة إحصائياً بين درجات أفراد المجموعة التجريبية في التحصيل الدراسي، ودرجاتهم في تنظيم الذات في القياس البَعدي. 6 – عدم وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البَعدي والتتبعي لتنظيم الذات. 7 - وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البَعدي والتتبعي للتحصيل الدراسي ولصالح القياس البعدي. توصيات الدراسة : في ضوء نتائج الدراسة الحالية فإن الباحث أوصى بمجموعة من التوصيات ومنها:- 1 – عقد دورات تدريبية للمرشدين التربويين في المدارس للإطلاع على إستراتيجية التعلم بالإتقان وأهميتها وخطواتها، من أجل القيام بدورهم في توجيه وإرشاد الطلاب والمعلمين لفلسفة التعلم بالإتقان. 2 – ضرورة اهتمام المشرفين والمدراء والمسئولين في وزارة التربية والتعليم الفلسطينية والمديريات بعقد دورات تدريبية وبصفة دورية للمعلمين في مدارس التعليم العام، من أجل التدريب على إستراتيجية التعلم بالإتقان والتأكيد على المعلمين بتبنيها واستخدامها كفلسفة أساسية في تدريس المواد التعليمية المختلفة ولجميع المراحل التعليمية، لما لها من دور في رفع مستوى التحصيل الدراسي وتنمية مهارات تنظيم الذات للطلبة. 3 – قيام المرشدين التربويين في المدارس بإعداد وتطبيق برامج إرشادية لتنمية مهارات تنظيم الذات لدى الطلبة لارتباطها الوثيق بالنجاح والتفوق الدراسي ورفع مستوى التحصيل الدراسي. 4 – ضرورة أن توفر الإدارات المدرسية للمعلمين متطلبات ولوازم برامج التعلم بالإتقان من الناحية المادية مثل تصوير الاختبارات البنائية المستمرة والمواد العلمية الإثرائية المساعدة حتى يتسنى للمعلمين استخدام التعلم بالإتقان كإستراتيجية أساسية في التدريس. 5 – إعادة النظر في هيكلة وبناء المناهج التعليمية الفلسطينية بحيث تتناسق مع إجراءات وفنيات التعلم بالإتقان من حيث توفير الوقت المناسب وتجزئة المقررات إلى أجزاء صغيرة متسلسلة. 6 – ضرورة أن تعتمد المدارس أنظمة ولوائح وروتينيات معينة تساهم في تنمية المهارات التنظيمية لدى الطلبة والتقليل من السلوكيات الفوضوية والعشوائية داخل المدرسة من خلال مساهمة المرشدين والمعلمين وتعزيز السلوكيات التنظيمية. 7 – ضرورة قيام المرشدين التربويين في المدارس بعقد ندوات أو محاضرات أو برامج إرشادية لأولياء أمور الطلاب في المدارس لأهمية مهارات تنظيم الذات وأساليب تنميتها لدى أبنائهم من أجل تفعيل التعاون ما بين المدرسة والمنزل. ABSTRACT Study Title: The effectiveness of counseling educational program based on mastery learning to development self – regulation skills and study achievement for the eighth grade students. Objectives of Study : To reveal the effectiveness of counseling educational program based on mastery learning to development self – regulation skills and study achievement of a sample group of eighth grade students in east of Gaza education area , and to investigate to what extent this program will have an effect after finishing the program sessions and during the monitoring period. Methodology: Using the quasi-experimental curriculum, the researcher has nominated the experimental and control group, It was certain about her homogeneity and equivalence in number of variables, than he applies the program on the experimental group and after he had finished, the post measurment were applied on the two groups, and after monitoring period " after fifty days from the program sessions ", the reasearcher applies the tracing measurment on the experimental group to identify the continuity of programs effect. The community of study : The study community contains the eighth grade students in educational area in Palestine for the schoolistic year 2013-2014. east of gaza The study's sample: The study's sample consist of (64) students from eighth grade in east of gaza educational area in Palestine. They were divided into two groups, experimental and control group, Each group have (32) students, had been chosen purposively from School of Musa Bin Nuseer basic, that the researcher work as a teacher in it. Study Tools: The researcher used the following tools: 1- Self-Regulation scale of the preparation by ( Brown, Miller & Lawendowski,1999), summarized and interpreted by the researcher. 2- The counseling educational program, Prepared by the researcher. 3- study achievement test, prepared by the researcher. The Statistical method that used: 1- T – test. 2- Pearson correlation coefficient. 3- Skewness. 4 - F-Ratio. 5- Coefficient of Cronbach alpha 6 - Retail midterm test. 7- Kuder-Richardson equation (21) The results of the study : The study results showed that: 1- There are statistically significant differences between the grades averages of the experimental group and control group as for the post measurement for self-regulation in favor of the experimental group. 2- There are statistically significant differences between the grades averages of the experimental group and control group as for the post measurement for study achievement in favor of the experimental group. 3- There are statistically significant differences between the grades averages of the experimental group in the pre and post measurement for self-regulation in favor of the post measurement. 4-There are statistically significant differences between the grades averages of the experimental group in the pre and post measurement for study achievement in favor of the post measurement. 5- There are statistically significant positive relationship between the grades of the experimental group in study achievement, and their grades in the self-regulation in post measurement. 6- There are no statistically significant differences between the grades averages of the experimental group in the post measurement and tracing measurement for self-regulation. 7- There are statistically significant differences between the grades averages of the experimental group in the post measurement and tracing measurement for study achievement in favor of the post measurement. Recommendations: In the light of the results of the current study, the researcher recommends the following: 1- Holding training courses for counselors in schools to inform them of mastery learning strategies, its importance and its steps in order to do their job in counseling students and teachers about mastery learning philosophy. 2- Its necessary for supervisors, head masters, and principles in Palestinian Ministry of Education to hold training courses periodically for teachers in general educational schools, for training in mastery learning strategy and to encourage teachers to adopt it and use it as a basic philosophy in teaching different learning materials and for all grades, because of its role to improve study achievement and to develop self-regulation skills for students. 3- The counselors in schools should prepare and apply counseling program to develop self-regulation skills for students because it is firmly connected to success, superiority and improve study achievement level. 4- Its essential that school administration supply teachers with mastery learning programs requirements and tools from financial side. For example, photocopying building tests continually and scientific richment materials to help teachers to use mastery learning strategy as a basic in teaching. 5- To reconsider the structure of Palestinian curriculum to match with mastery learning procedures concerning suitable time and divide the syllabus into small series parts. 6- It is necessary that schools to employ certain instructions, systems and routines which contribute in developing regulation skills for students and to minimize the random and anarchy behavior inside schools , through teachers and counselors help and reinforce the regulation behaviors. 7- It is necessary that the school counselors held lectures, meetings or counseling programs for parents in school about the importance of self-regulation skills and way to develop it to their children, in order, to activate cooperation between the school and parents.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Psychology
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 19 Sep 2018 08:45
Last Modified: 20 Sep 2018 06:30
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/982

Actions (login required)

View Item View Item