فاعلية برنامج إرشادي لتحسين مهارات الحوار لدى الطالبات الخجولات في الصف العاشر الأساسي بغزة

أبو زينة, سماح عبد الهادي (2016) فاعلية برنامج إرشادي لتحسين مهارات الحوار لدى الطالبات الخجولات في الصف العاشر الأساسي بغزة. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
فاعلية برنامج إرشادي لتحسين مهارات الحوار لدى الطالبات الخجولات في الصف العاشر الأساسي بغزة.pdf - Submitted Version

Download (34MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة التعرف إلى فاعلية برنامج إرشادي لتحسين مهارات الحوار لدى الطالبات الخجولات في الصف العاشر الأساسي بغزة، مع التعرف إلى الفروق بين متوسطات رتب درجات طالبات أفراد المجموعة التجريبية ومتوسطات رتب درجات أفراد المجموعة الضابطة في القياس البعدي على مقياس مهارات الحوار، والفروق بين متوسطات رتب درجات طالبات أفراد المجموعة التجريبية في مقياس مهارات الحوار قبل تطبيق البرنامج وبعد تطبيقه، والفروق بين متوسطات رتب درجات طالبات أفراد المجموعة التجريبية في مقياس مهارات الحوار في القياسين: البعدي والتتبعي. وقد تكونت عينة الدراسة من (30) طالبة من طالبات الصف العاشر الأساسي، تم تقسيمها إلي مجموعتين: المجموعة التجريبية، وتضم (15) طالبة، والمجموعة الضابطة، وتضم (15) طالبة. واستخدمت الباحثة للحصول على نتائج الدراسة اختبار مان - ويتني، واختبار ويلكوكسون، كما استخدم الأدوات الآتية: مقياس أعراض الخجل، إعداد مايسة النيال ومدحت أبوزيد (1999)، تطوير مروان الددا على البيئة الفلسطينية، ومقياس مهارات الحوار، إعداد: الباحثة، والبرنامج الإرشادي لتنمية مهارات الحوار، إعداد: الباحثة. ولقد أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق بين متوسطات رتب درجات كل من المجموعة التجريبية، والضابطة ولصالح المجموعة التجريبية. كما أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي ولصالح التطبيق البعدي. كذلك أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي. Abstract: The current study was aimed to determine the effectiveness of a counseling program in improving the dialogue skills for shy tenth grade female students in Gaza governorate, in addition to the identification of differences between the means of ranks of the experimental group subjects and those of the control group ones in the post administration of the dialogue skills scale, and the differences between means of ranks of the experimental group students on the pre administration and those of the post administration of the dialogue skills scale , and the differences between the means of ranks of the students in the experimental group in the post administration and the delayed administration of dialogue skills scale. The study sample consisted of 30 tenth grade female students from Al-Oroba Girls' Secondary School, were equally divided into two groups: an experimental group and a control one. Mann – Whitney, and Wilcoxon tests were used. Besides, the study tools were dialogue skills scale prepared by the researcher, and a counseling program for the development of dialogue skills, designed also by the researcher, and the symptoms of shyness scale prepared by Maysa El- Nial and Medhat Abu Zeid (1999) , and standardized to the Palestinian environment by Marwan Aldedda. The study results showed the existence of differences between the arithmetic means of ranks of the experimental group and those of the control group and in favor of the experimental group. Results of the study also showed the existence of differences between the means of ranks of the experimental group in pre and post administration of the dialogue skills scale and in favor of the post administration. Results of the study also showed no statistically significant differences between the mean ranks of the experimental group in post and delayed administration of the dialogue skills scale.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Psychology
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 19 Sep 2018 07:14
Last Modified: 20 Sep 2018 06:31
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/980

Actions (login required)

View Item View Item