جودة الخدمات الإلكترونية وتأثيرها على الميزة التنافسية للجامعات الفلسطينية في قطاع غزة "من وجهة نظر الطلبة"

الهابيل, وسيم إسماعيل and السر, أحمد عبد الكريم (2017) جودة الخدمات الإلكترونية وتأثيرها على الميزة التنافسية للجامعات الفلسطينية في قطاع غزة "من وجهة نظر الطلبة". Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 21 (1.1). pp. 259-292. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
د. وسيم الهبيل 9.pdf - Published Version

Download (428kB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة إلى التعرف إلى جودة الخدمات الإلكترونية وتأثيرها على الميزة التنافسية للجامعات الفلسطينية في قطاع غزة من وجهة نظر الطلاب من خلال محاور الدراسة الأساسية، وقد استخدم الباحثون المنهج الوصفي التحليلي، وقد تم جمع البيانات من خلال إستبانة تم تصميمها لهذا الغرض، حيث بلغت عينة مجتمع الدراسة 540 طالباً من طلاب كليات (الهندسة وتكنولوجيا المعلومات والطب والتجارة) في الجامعات الفلسطينية الثلاث (الجامعة الإسلامية – جامعة فلسطين – جامعة الأقصى) في قطاع غزة، واستخدم الباحثون أسلوب العينة العشوائية الطبقية، حيث تم توزيع 600 إستبانة وكانت نسبة الاسترداد 90%، وقد أظهرت الدراسة وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين توفر جودة الخدمات الإلكترونية والميزة التنافسية للجامعات الفلسطينية، بالإضافة إلى أن مستوى توفر جودة الخدمات الإلكترونية لدى الجامعات الفلسطينية 70.97%، كما أن مستوى توفر الميزة التنافسية لدى الجامعات الفلسطينية 68.34%، وأن الميزة التنافسية لدى الجامعة الإسلامية أعلى ثم جامعة فلسطين ثم جامعة الأقصى. وقد خرجت الدراسة بتوصيات من أهمها ضرورة اهتمام الجامعات بشكل أكبر بجودة مواقعها الإلكترونية والعمل على تحسين جودة الخدمات المقدمة وأهمية دعم الإدارة العليا في الجامعات لتطوير وتحديث المواقع الإلكترونية والاهتمام بنشر الأبحاث العلمية والدراسات الخاصة بالجامعة وموظفيها عبر المواقع الإلكترونية والأخذ بعين الاعتبار مستوى جودة خدمات المواقع الإلكترونية للمنافسين والعمل على التطوير والتحسين للخدمات. Abstract : Electronic Services Quality and their Impact on the Competitive Advantage of the Palestinian Universities in the Gaza Strip "from Students Viewpoints. This study aimed to recognize the quality of e-services and their impact on the competitive advantage of the Palestinian universities in the Gaza Strip from the viewpoint of students through the basic study dimensions. The researchers used the descriptive analytical method and the data has been collected through a questionnaire which is designed for this purpose. The sample of the defined population of the study was of the 540 students from (Engineering, Information technology, Medicine, Commerce) colleges in three Palestinian Universities (Islamic University - University of Palestine - Al-Aqsa University) in the Gaza Strip. Using a stratified random sampling method, 600 questionnaires were distributed and the received responses rate was 90.0%. The results showed a statistical significant relationship between the availability of quality electronic services and competitive advantage of the Palestinian universities. In addition to the level of the quality of electronic services in the Palestinian universities is 70.97%, and the level of competitive advantage in the Palestinian universities is 68.34%. The top is the Islamic University then University of Palestine then Al-Aqsa University. The study came out with several recommendations: Universities must have more attention to the quality of their websites and work to improve the quality of services provided, The importance of the supporting top management in universities to develop and update websites for being an important factor in achieving competitive advantage and publishing scientific researches and studies related to the university employees through the websites, Taking into account the quality level of website services of competitors and working on the development of services.

Item Type: Article
Subjects: H Social Sciences > HF Commerce > HF5602 Business Administration
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Management
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 01 Feb 2018 11:46
Last Modified: 15 Mar 2018 10:40
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/98

Actions (login required)

View Item View Item