فـاعلية برنـامج إرشـادي باللعب لخفـض مستوى الحساسية الزائدة للنقد لدى عينة من الطالبات اللاتي يعانين من التلعثم

خلف الله, ابتسام محمود مصلح (2015) فـاعلية برنـامج إرشـادي باللعب لخفـض مستوى الحساسية الزائدة للنقد لدى عينة من الطالبات اللاتي يعانين من التلعثم. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
فـاعلية برنـامج إرشـادي باللعب لخفـض مستوى الحساسية الزائدة للنقد لدى عينة من الطالبات اللاتي يعانين من التلعثم.pdf - Submitted Version

Download (10MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

عنوان الدراسة: فاعلية برنامج إرشادي باللعب لخفض مستوى الحساسية الزائدة للنقد لدى عينة من الطالبات اللاتي يعانين من التلعثم. أهداف الدراسة : معرفة الفرق في الحساسية للنقد لدى أفراد المجموعة التجريبية والضابطة في القياس البعدي لدى أفراد العينة, وكذلك معرفة الفرق في الحساسية للنقد لدى أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لدى أفراد العينة , وكما يهدف للتعرف للتعرف على الفرق في الحساسية للنقد لدى أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي . منهج الدراسة:استخدمت الباحثة المنهج التجريبي ذو التصميم( القبلي, والبعدي, والتتبعي ). عينة الدراسة :تكونت عينة الدراسة من (14) طالبة ممن يعانين من التلعثم في المرحلة الإعدادية تراوحت أعمارهن بين (15-13) سنة, قسمت العينة إلى مجموعتين (تجريبية ,وضابطة) عدد كل منها (7) طالبات . أدوات الدراسة: استخدمت الباحثة في الدراسة أداتين هما: 1- مقياس الحساسية للنقد إعداد جوردون أطلس (2008-Atlas) تعريب وتقنين الباحثة . 2- البرنامج الإرشادي باللعب (تصميم الباحثة). 3- أداة قياس شدة التلعثم للأطفال والمراهقين إعداد (سيد أحمد البهاص 2005). الأساليب الإحصائية : قامت الباحثة باستخدام برنامج الرزم الإحصائية ( SPSS) لتفريغ البيانات ومعالجتها كما يلي: 1-معامل ارتباط بيرسون "Pearson's Correlation". 2-اختبار مان وتني Mann-Wittny ) U) للفروق بين متوسطات رتب درجات المجموعات المستقلة قليلة العدد . 3-اختبار ويلكوكسون( W ) للفروق بين متوسطات رتب درجات المجموعات المرتبطة قليلة العدد. 4-نسبة الكسب لبلاك . نتائج الدراسة: 1. توجد فروق ذات دلالةٍ إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعتين التجريبية, والضابطة في القياس البعدي على مقياس الحساسية للنقد تعزى لتطبيق البرنامج الإرشادي. 2. توجد فروق ذات دلالةٍ إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي, والبعدي على مقياس الحساسية للنقد تعزى لتطبيق البرنامج الإرشادي. 3. لا توجد فروق ذات دلالةٍ إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي, والتتبعي على مقياس الحساسية للنقد تعزى لتطبيق البرنامج الإرشادي وهذا يدل على استمرار فعالية وأثر البرنامج الإرشادي في خفض الحساسية الزائدة للنقد لدى الطالبات اللاتي يعانين من التلعثم . التوصيات : 1. إجراء المزيد من البحوث النفسية لمتغير الحساسية الزائدة للنقد لتعميق هذا المفهوم الجديد. 2. إشراك الطلاب( المشكلين) في الأنشطة اللامنهجية في المدرسة لخفض حساسيتهم ,وتوظيف طاقاتهم واستثمارها بما يعود عليهم بالنفع والفائدة. Abstract: Study Title: Effectiveness of Educational Program to play to cut the excess sensitivity to criticism among a sample of students who suffer from stuttering level. Objectives of the study: The study aimed to test the effectiveness of a pilot program to play to cut the excess sensitivity to criticism among a sample of students who suffer from stuttering and help them to develop their abilities and their potential and help them Foresight their behavior level, awareness their problems , and try to modify the different behaviors and reduce excess sensitivity to criticism resulting from the problem of stuttering level. Methodolog: The researcher used the experimental method is design tribal, dimension, and tracking).) Sample: The study sample consisted of( 14) students who suffer from stuttering in middle school between the ages of (13- 15) in the sample was divided into two groups. (experimental and control group) the number of each of them (7) students. Tools of the study: In the study, the researcher used two tools:- . 1-sensitivity measure of money and prepare Gore Atlas (Atlas,2008) Localization and rationing researcher. . Indicative Programme playing (design researcher))2-. Study hypotheses: . 1.Are there significant differences between the mean scores Order members of the experimental group and the control group in the telemetric on a scale sensitive to criticism attributed to apply Indicative Programmer. . 2.Are there significant differences between the mean scores Order members of the experimental group and the control group in the two measurements tribal dimension on a scale sensitive to criticism attributed to apply Indicative Programmer. . 3.Are there significant differences between the mean scores Order members of the experimental group and the control group in the two measurements taught by tracking on a scale sensitive to criticism attributed to apply Indicative Programmer. Results of the study: . 1.There are significant differences between the mean scores arranged the experimental groups, and the control group in the dimensional measurement sensitivity measure of money attributable to the application of the counseling programmer.. . 2.There are significant differences between the mean scores Order members of the experimental group, the two measurements in the pre and post the sensitivity measure of money attributable to the application of the counseling program. . 3.There were no statistically significant differences between the mean scores Order members of the experimental group and control group in the two measurements taught by, and tracking sensitivity measure of money attributable to the application of the counseling program. This demonstrates the continued effectiveness and impact of the counseling program to reduce excess sensitivity to criticism among students who suffers from a stutter. Statistical methods: The researcher using statistical packages "spss" program to dump the data and processed as follows: . 1.Pearson correlation coefficient "" Pearson's Correlation. . 2.Mann Whitney test "Mann-Wittny" of the differences between the mean scores arranged a few number of independent groups.. . 3.Wilcoxon test and "W" for the differences between the mean scores Order number associated with a few groups.. . The percentage gain for the Black.4 Recommendations: . 1.At guiding treatment programs to overcome the psychological factors that cause the problem of "stuttering" . 2.further psychological research for variable sensitivity to excess cash to deepen this new concept. . 3.seminars and lectures for teachers, counselors, parents and all those involved in the psychological field on the use of outreach programs to reduce psychological problems resulting from stuttering).) . 4.engage students (formers) in extracurricular activities at school to reduce sensitivities and employ their energies and investment than a beneficial interest. 5.Use extension programs and group therapy in psychiatric clinics, schools and centers related..

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Psychology
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 19 Sep 2018 06:40
Last Modified: 20 Sep 2018 06:34
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/977

Actions (login required)

View Item View Item