الأسلوب المعرفي وعلاقته بالطلاقة النفسية لدى المرشدين التربويين

النبريص, مي باسم أحمد (2016) الأسلوب المعرفي وعلاقته بالطلاقة النفسية لدى المرشدين التربويين. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
الأسلوب المعرفي وعلاقته بالطلاقة النفسية لدى .pdf - Submitted Version

Download (3MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة التعرف إلى مستوى الأسلوب المعرفي والطلاقة النفسية لدى المرشدين التربويين في محافظات غزة، كما هدفت الدراسة التعرف إلى العلاقة بين الأسلوب المعرفي والطلاقة النفسية لدى المرشدين التربويين في محافظات غزة، كذلك هدفت الدراسة التعرف إلى الفروق في كلٍ من الأسلوب المعرفي والطلاقة النفسية لدى المرشدين التربويين في محافظات غزة تبعاً للمتغيرات التالية(الجنس، العمر، الخبرة، نوع المدرسة، مكان السكن)، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، وشملت عينة الدراسة(350)مرشداً ومرشدة موزعين على محافظات غزة، واستخدمت الباحثة الاستبانة كأداة رئيسة للدراسة, وأظهرت نتائج الدراسة أن بُعد الشعور والتفكير لاستبانة الأسلوب المعرفي حصل على الترتيب الأول، يليه على الترتيب بُعد المجازفة والحذر، التبسيط والتعقيد ثم التصلب والمرونة وأن أعلى أبعاد استبانة الطلاقة النفسية هو بُعد الثقة بالنفس(84.2)، ويليه على الترتيب كل من: الاستمتاع، التحكم والسيطرة وأقلها بُعد التركيز والانتباه، كما بينت نتائج الدراسة وجود علاقة موجبة بين جميع أبعاد كلٍ من استبانتي الأسلوب المعرفي والطلاقة النفسية لدى المرشدين التربويين في محافظات غزة. أظهرت نتائج الدراسة أنه لا توجد فروق في متوسط كلٍ من الأسلوب المعرفي والطلاقة النفسية لدى المرشدين التربويين في محافظات غزة تعزى لمتغير الجنس. كما أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية على استبانة الأسلوب المعرفي والطلاقة النفسية تعزى لمتغير العمر, لصالح أفراد العينة ممن أعمارهم من (30-40) سنة. كما أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط الأسلوب المعرفي يعزى لمتغير الخبرة لصالح أفراد العينة ممن سنوات خبرتهم تتراوح بين 3-6 سنوات. كما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط الطلاقة النفسية تعزى لمتغير سنوات الخدمة. وكذلك أظهرت نتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط الأسلوب المعرفي تعزى لمتغير السكن لصالح مرشدي منطقتي رفح والشمال . وكذلك أظهرت نتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط الأسلوب المعرفي تعزى لمتغير نوع المدرسة لصالح مرشدي المدارس الثانوية والابتدائية. Abstract this study aimed at identifying the level of cognitive style as well as the level of psychological fluency of the educational counselors at gaza governorates, this study also aimed at identifying the differences between the psychological fluency and the cognitive style of the educational counselors at Gaza governorates according to variables (gender- age –years of experience- type of school- living place). The researcher has adopted the descriptive method, the sample of study contained (350) male and female counselors from all Gaza governorates, the reaseacher used the questionnaire as a major tool for study sample, the study results showed that the scope of Feeling and thinking to identify cognitive method won the first rank, respectivley followed by the scope of risk and caution, Simplification and complexity, then Sclerosis and flexibility, and the highest scope at psychological fluency scale is (self- confidence) with relative weight (84.2%), and it's followed by: enjoyment, command and control, and its minimal are concentration and attention. The study results also showed that there is a positive relationship between all scopes of the scale of psychological fluency and the scopes of the cognitive style of the educational counselors at Gaza governorates. results also showed that there are no statistical differences between averages of both psychological fluency and cognitive style of the educational counselors at Gaza governorates according to gender. results also clarified there are statistical differences between averages of both psychological fluency and cognitive style of the educational counselors at Gaza governorates according to age, to the favor of range ( 30-40) years old. the study results also showed that there are statistical differences in the average of cognitive style according to years of experience to the favor of ( 3-6) years. the study results also showed that there are no statistically significant differences in the average of psychological fluency attributed to the variable differences of years of service.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Psychology
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 18 Sep 2018 09:45
Last Modified: 20 Sep 2018 06:35
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/976

Actions (login required)

View Item View Item