إدارة الذات كمتغير وسيط بين الضغوط المهنية والسعادة النفسية لدى المرشدين التربويين في محافظات غزة

الحمايده, محمد محمود حسن (2017) إدارة الذات كمتغير وسيط بين الضغوط المهنية والسعادة النفسية لدى المرشدين التربويين في محافظات غزة. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
إدارة الذات كمتغير وسيط بين الضغوط المهنية والسعادة النفسية لدى المرشدين التربويين في محافظات غزة.pdf - Submitted Version

Download (3MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على إدارة الذات كمتغير وسيط بين الضغوط المهنية والسعادة النفسية لدى المرشدين التربويين في محافظات غزة, والكشف عن طبيعة العلاقة بين الدرجة الكلية لمقياس إدارة الذات ومقياس الضغوط المهنية ومقياس السعادة النفسية في ضوء متغيرات(الجنس, المرحلة التعليمية, سنوات الخبرة) وتكونت عينة الدراسة من 230 مرشداً ومرشدة, منهم 138مرشداً, و92 مرشدة, وللتحقق من أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي, وتم تطبيق أدوات الدراسة الممثلة في: مقياس إدارة الذات من إعداد العقاد (2016)، مقياس الضغوط المهنية من إعداد الباحث (2016)، مقياس اكسفورد للسعادة تأليف أرجايل ولو (1995) ترجمة عبد الخالق( 2001). وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: -1 متوسط ادارة الذات (3.46) وهو مرتفع عن المتوسط الافتراضي، ومتوسط الضغوط المهنية (3.1) وهو مستوى مرتفع عن المتوسط الافتراضي، ومتوسط السعادة النفسية (2.7) وهو مستوى منخفض عن المتوسط الافتراضي. -2معامل الارتباط بيرسون بين إدارة الذات والضغوط المهنية هو معامل ارتباط عكسي دال إحصائياً، بمعنى أنه كلما زاد إدارة الذات قلت الضغوط المهنية, وأن معامل الارتباط بيرسون بين إدارة الذات والسعادة النفسية، هو معامل ارتباط طردي دال إحصائياً، بمعنى أنه كلما زاد إدارة الذات زاد السعادة النفسية, وأن معامل الارتباط بيرسون بين الضغوط المهنية والسعادة النفسية هو معامل ارتباط عكسي دال إحصائياً، مما يعني أنه كلما زادت الضغوط المهنية قل السعادة النفسية. -3 وجود معامل ارتباط مباشر بين الضغوط المهنية، والسعادة النفسية (0.46-) وعند العزل الإحصائي لتأثير إدارة الذات -عن العلاقة بين- الضغوط المهنية والسعادة النفسية, تناقصت قيمة معامل الارتباط من(0.46-) إلى (0.12-) وأصبحت غير دالة إحصائياً, وأن إدارة الذات لعب دوراً وسيطاً بين الضغوط المهنية والسعادة النفسية. -4لا يوجد أثر دال احصائياً بين إدارة الذات والتفاعلات الثنائية والمشتركة، تبعاً لمتغير الجنس، وعدد سنوات الخبرة، والمرحلة التعليمية لدى المرشدين التربويين في محافظات غزة. -5لا يوجد أثر دال احصائياً بين الضغوط المهنية والتفاعلات الثنائية والمشتركة، تبعاً لمتغير الجنس، وعدد سنوات الخبرة، والمرحلة التعليمية لدى المرشدين التربويين في محافظات غزة. -6 لا يوجد أثر دال احصائيا بين السعادة النفسية والتفاعلات الثنائية والمشتركة، تبعاً لمتغير الجنس، وعدد سنوات الخبرة، والمرحلة التعليمية لدى المرشدين التربويين في محافظات غزة. Abstract: The current study aimed to investigate self-management as mediating variable between professional stresses and psychological happiness among the counselors in Gaza governorates, and aimed to reveal the nature of the relationship between the total score of the self-management scale, the professional stresses scale and psychological happiness scale in the light of the variables (sex, educational level, years of experience), the study sample consisted of (230) male and female counselors, of whom (138) male, and (92) female, and to verify the objectives of this study, the researcher used the descriptive approach and applied the following study tools: 1- Self-management scale prepared by Fouad Akkad (2016). 2-Professional pressures scale prepared by the researcher(2016). 3-Oxford scale of happiness authored by Argyle Lolo (1995) translated by Ahmed Abdul Khaliq (2001). The result showo : 1- The mean of self-management (3.46) which is high for default mean, and the mean of professional stresses (3.1), which is high for default mean, and the of mean psychological happiness level (2.7), a low level of the default mean. 2-The Pearson correlation coefficient between self-management and the professional stresses is reversed and statistically significant, meaning that the more self-management increased, the professional stresses decreased, and that the Pearson correlation coefficient between the self-management and psychological happiness, is extrusive and statistically significant, meaning that the more self-management increased the more psychological happiness increased, and that the Pearson correlation coefficient between professional stresses and psychological happiness is a reversed correlation, statistically significant, which means that the more professional stresses increased, the psychological happiness decreased. 3-The existence of a direct link between the professional stresses and psychological happiness (0.46-) and when the impact of self-management was statistically isolated from relationship between professional stresses and psychological happiness, the value of the correlation coefficient decreased from (0.46-) to (0.12-) and became statistically not significant. And self-management play a role as mediator between professional stresses and psychological happiness. 4-There is no statistical significant effect between self-management and joint bilateral interactions, depending on the sex variable, number of years of experience, the educational level among counselors in Gaza Strip. 5-There is no statistical significant effect between professional stresses, and joint bilateral interactions, depending on the sex variable, number of years of experience, the educational level among counselors in Gaza Strip. 6-There is no statistical significant effect between psychological happiness and joint bilateral interactions, depending on the sex variable, number of years of experience, the educational level among counselors in Gaza Strip.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Psychology
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 18 Sep 2018 09:31
Last Modified: 20 Sep 2018 06:35
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/975

Actions (login required)

View Item View Item