مركز الضبط وعلاقته بإدارة الذات والاحتراق النفسي لدى المرشدين التربويين في محافظات غزة

العقاد, فؤاد محمد عبد المجيد (2016) مركز الضبط وعلاقته بإدارة الذات والاحتراق النفسي لدى المرشدين التربويين في محافظات غزة. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
مركز الضبط وعلاقته بإدارة الذات والاحتراق النفسي.pdf - Submitted Version

Download (2MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة الحالية التعرف على مركز الضبط (الداخلي-الخارجي)، ومستوى إدارة الذات، والاحتراق النفسي لدى المرشدين التربويين في محافظات غزة، كما هدفت إلى الكشف عن طبيعة العلاقة بين مركز الضبط والدرجة الكلية وأبعاد مقياس إدارة الذات، والدرجة الكلية لمقياس الاحتراق النفسي لدى المرشدين التربويين في محافظات غزة. وهدفت الدراسة أيضاً إلى تحديد طبيعة الأثر الناتج عن التفاعل بين كل من الدرجة الكلية لمقياس مركز الضبط الداخلي والخارجي والدرجة الكلية لمقياس إدارة الذات والدرجة الكلية لمقياس الاحتراق النفسي وكل من متغيرات الجنس وسنوات الخبرة والمرحلة التعليمية. وتكونت عينة الدراسة من (202) مرشداً ومرشدة منهم (98) مرشداً تربوياً و(104) مرشدة تربوية. وللتحقق من أهداف هذه الدراسة اعتمد الباحث المنهج الوصفي، وتم تطبيق أدوات الدراسة الممثلة في: 1- مقياس مركز الضبط الداخلي - الخارجي من إعداد ستيفن نويكي ومارشال دوك (Nowicki ,S.and Duke,M,1974) ترجمة د. رشاد عبد العزيز موسى و د. صلاح الدين أبو ناهية (1987). 2- مقياس إدارة الذات من إعداد الباحث. 3- مقياس الاحتراق النفسي وهو في الأصل من إعداد ديفيد جيلدارد The Geldard Burnout Inventory(GBI) ترجمة نادر الزيود (1999). وقد قام الباحث باستخدام برنامج الرزم الإحصائية (spss) لتفريغ البيانات ومعالجتها. توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1. إن مركز الضبط الخارجي هو السائد لدى المرشدين التربويين في محافظات غزة. 2. إن مستوى إدارة الذات مرتفع عن المتوسط الفرضي لدى المرشدين التربويين. 3. إن درجة الاحتراق النفسي لدى المرشدين التربويين جاءت متوسطة. 4. إن معامل الارتباط بيرسون بين مركز الضبط وإدارة الذات هو معامل ارتباط عكسي. 5. إن معامل الارتباط بيرسون بين مركز الضبط والاحتراق النفسي هو معامل ارتباط طردي. 6. لا يوجد أثر دال إحصائياً بين مركز الضبط والتفاعلات الثنائية والمشتركة: الجنس وسنوات الخبرة والمرحلة التعليمية. 7. لا يوجد أثر دال إحصائياً بين إدارة الذات والتفاعلات الثنائية والمشتركة: الجنس وسنوات الخبرة والمرحلة التعليمية. 8. لا يوجد أثر دال إحصائياً بين الاحتراق النفسي والتفاعلات الثنائية والمشتركة: الجنس والمرحلة التعليمية بينما يوجد أثر دال يعزى لمتغير الخبرة. وفي ضوء ما توصلت إليه الدراسة من نتائج ، فقد أوصت الدراسة ب: 1- عقد دورات إرشادية لتدريب المرشدين التربويين على تعزيز موضع الضبط الداخلي. 2- إجراء مزيد من الدراسات لمعرفة مدى تأثير الضبط الداخلي على عمل المرشد التربوي. 3- تقديم برامج إرشادية لتعزيز ورفع مستوى أبعاد إدارة الذات لدى المرشدين التربويين. 4- عقد ندوات وورش عمل تدريبية للمرشدين التربويين لمساعدتهم على اتباع أساليب فنية جديدة في إدارة الذات بما يسهم في خفض مستوى الضغوط النفسية والاحتراق النفسي. 5- العمل على رفع كفاية المرشدين التربويين في كيفية مواجهة الضغوط النفسية والاحتراق النفسي من خلال تعزيز مهارات إدارة الذات. Abstract: This study aimed to identify the locus of control(internal - external) the level of self-management and psychological burnout of educational guides at Gaza governorates. It also aimed to reveal the nature of the relationship between the locus of control and the total score and the dimensions of self-management scale, and the total score to measure the psychological burnout of educational guides at Gaza governorates. Also the study aimed to determine the nature of the impact of the interaction between each of the total score for the scale of internal and external control center and the total score for the scale of self-management and the total score to measure psychological burnout and all the variables of sex and years of experience and educational phase. The study sample consisted of (202)educational guides (98) male,(104)female. To Verify the objectives of this study, the researcher adopted the descriptive analytical method, and the study tools was applied which actress in: 1- The internal – external locus of control scale, prepered by Stephen Nowicki and Marshall Duke (Nowicki, S.and Duke, M, 1974) translation Dr. Rashad Abdul Aziz Mousa and Dr. Salah al-Din Abu Nahia (1987(. 2- Self-management scale, prepered by the researcher. 3- Psychological burnout Scale, which was originally prepared by David Jeldard The Geldard Burnout Inventory (GBI) rare Zyoud Translation (1999). The researcher used statistics software package called SPSS to empty data and processed it. The main results of the study are as follow: 1- The external locus of control is the prevalent for educational guide in Gaza governorate's. 2- The self-management is higher than the Medium premise for educational guides. 3- The degree of psychological burnout for educational guides came medium. 4- The Pearson correlation coefficient between the locus of control and self-management is a reverse correlation coefficient. 5- The Pearson correlation coefficient between the locus of control and psychological burnout is a extrusive correlation coefficient. 6- There is no statistically significant impact of the adjustment between the locus of control and bilateral interactions and common such as sex, years of experience, and educational stage. 7- There is no statistically significant impact of the adjustment between self-management and bilateral interactions and common such as sex, years of experience, and educational stage. 8- There is no statistically significant impact of the adjustment between psychological burnout and bilateral interactions and common such as sex, years of experience, and educational stage, but there is effect was due to the experience variable. In the context of the findings of the study results, the study has recommended to: 1- Holding extension courses to train the educational guides to strengthen internal control position. 2- Working more studies to determine the extent of internal control influence the work of educational guide. 3- provide outreach programs to promote and raise the level of self-management dimensions of the educational guide. 4- Seminars and training workshops for educational guides to help them follow the new techniques in self-management would contribute to reducing the level of psychological stress and psychological burnout. 5- Work on upgrading of educational guides in how to cope with the psychological stress and psychological burnout through the promotion of self-management skills.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Psychology
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 18 Sep 2018 09:21
Last Modified: 20 Sep 2018 06:35
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/973

Actions (login required)

View Item View Item