The degree of activity and drills questions in the new Arabic language books for grades 10 and 11 in Palestine inclusion of the Gallager and Ashner's Classification of Questions. درجة تضمين أسئلة الأنشطة والتّدريبات في كتب اللّغة العربيّة الجديدة للصّفّين العاشر والحادي عشر في فلسطين لمستويات تصنيف جالاجر وآشنر للأسئلة

Abdel Gawad, Iyad Ibrahim (2018) The degree of activity and drills questions in the new Arabic language books for grades 10 and 11 in Palestine inclusion of the Gallager and Ashner's Classification of Questions. درجة تضمين أسئلة الأنشطة والتّدريبات في كتب اللّغة العربيّة الجديدة للصّفّين العاشر والحادي عشر في فلسطين لمستويات تصنيف جالاجر وآشنر للأسئلة. دراسات، العلوم التربوية, 45 (3). pp. 151-162. ISSN 1026-3713

[img] Text
درجة تضمين أسئلة الأنشطة والتدريبات في.pdf

Download (573kB)

Abstract

Abstract : The study aimed at identifying the degree of activity and drills questions in the new Arabic language books for grades 10 and 11 in Palestine inclusion of the Gallager and Ashner's Classification of Questions levels. The study was conducted in the 2017-2018 academic year. The study followed the descriptive analytical method. The researcher constructed an analysis card in light of Gallager and Asherner's classification of questions levels, and analyzed (2235) items. The results showed that the level of convergent questions in the book of the tenth grade (parts II and I) ranked first by (65.59%), followed by the divergent questions that got (20.12%), then knowledge questions (9.48%) and finally the evaluative level questions got (4.82%). In the book of the eleventh grade (parts II and I), the highest level was obtained by convergent questions with a percentage of 66.34%, followed by the divergent questions, which got (23.59%). The knowledge level questions got (8.55%) and evaluative questions got (1.51%). In the eleventh Arabic language book (literary mainstream), the percentages were respectively as follows: convergent questions got (41.69%), divergent questions got (33.55%), knowledge questions got (20.20%) and evaluative level questions got (4.56%) ملخص الدّراسة: هدفت الدّراسة تعرّف درجة تضمين أسئلة الأنشطة والتّدريبات في كتب اللّغة العربيّة الجديدة للصّفّين العاشر والحادي عشر في فلسطين لمستويات تصنيف جالاجر وآشنر للأسئلة، وذلك في العام الدراسي 2017-2018، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وجرى بناء بطاقة تحليل في ضوء مستويات تصنيف جالاجر وآشنر، حُلِّل بها (2235) سؤالاً. وأشارت النتائج إلى حصول المستوى التقاربي في كتاب الصف العاشر(الجزأين الأول والثاني) على المرتبة الأولى بنسبة (65.59%)، تلاه التباعدي بنسبة(20.12%)، ثم المعرفي بنسبة(9.48%)، وأخيراً المستوى التقويمي بنسبة (4.82%). وفي كتاب الصف الحادي عشر(الجزأين الأول والثاني) حصل المستوى التقاربي على أعلى نسبة قدرها(66.34%)، تلاه التباعدي بنسبة (23.6%)، ثم المعرفي بنسبة(8.55%)، ثم التقويمي بنسبة( 1.51%). وفي كتاب اللغة العربية2 للصف الحادي عشر(الفرع الأدبي) بلغت النسب على التوالي على النحو الآتي: التقاربي(41.69%)، التباعدي (33.55%)، المعرفي(20.20%)، التقويمي(4.56%).

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: د. إياد إبراهيم خليل عبد الجواد
Date Deposited: 18 Sep 2018 08:29
Last Modified: 18 Sep 2018 08:29
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/965

Actions (login required)

View Item View Item