فاعلية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتنمية كفاءة الذات لدى عينة من أطفال المؤسسات الإيوائية

البيطار, ربا بشير عطا (2014) فاعلية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتنمية كفاءة الذات لدى عينة من أطفال المؤسسات الإيوائية. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
فاعلية برنامج ارشادي معرفي سلوكي لتنمية كفاءة الذات.pdf - Submitted Version

Download (3MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

الدراسة الحالية بعنوان "فاعلية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتنمية كفاءة الذات لدى عينة من أطفال المؤسسات الإيوائية". تمحورت مشكلة الدراسة الحالية في التساؤل الرئيس التالي: ما فاعلية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتنمية كفاءة الذات لدى عينة من أطفال المؤسسات الإيوائية؟ وانبثق عن التساؤل الرئيس الأسئلة الفرعية الآتية: 1. هل توجد فروق دالة احصائيا في الكفاءة الذاتية بين المجموعتين الضابطة والتجريبية في القياس البعدي؟ 2. هل توجد فروق دالة احصائيا في الكفاءة الذاتية بين القياسين القبلي والبعدي لدى المجموعة التجريبية؟ 3. هل توجد فروق دالة إحصائيا في الكفاءة الذاتية بين القياسين البعدي والتتبعي لدى المجموعة التجريبية؟ وهدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فاعلية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتنمية كفاءة الذات لدى عينة من أطفال المؤسسة الإيوائية. ولتحقيق أهداف الدراسة قامت الباحثة باستخدام المنهج شبه التجريبي الذي حاولت من خلاله التعرف على فاعلية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتنمية كفاءة الذات لدى عينة من أطفال المؤسسات الإيوائية. كما اشتملت عينة الدراسة على (30) طفل يتيم ذكر مقيم إقامة دائمة في جمعية معهد الأمل للأيتام بغزة، تقع أعمارهم ما بين 13-15 عام، منهم (15) طفل يمثلون العينة التجريبية، و(15) طفل يمثلون العينة الضابطة. واستخدمت الباحثة الأدوات الآتية بهدف التحقق من فرضيات الدراسة: أولا: مقياس كفاءة الذات لدى أطفال المؤسسات الإيوائية: إعداد الباحثة. ثانيا: البرنامج الإرشادي لتنمية كفاءة الذات لدى أطفال المؤسسات الإيوائية: إعداد الباحثة. كما أظهرت الدراسة النتائج التالية: • وجود فروق دالة إحصائيا في الكفاءة الذاتية بين المجموعتين الضابطة والتجريبية في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية. • وجود فروق دالة إحصائيا في الكفاءة الذاتية بين القياسين القبلي والبعدي لدى المجموعة التجريبية لصالح القياس البعدي. • عدم وجود فروق دالة إحصائيا في الكفاءة الذاتية بين القياسين البعدي والتتبعي لدى المجموعة التجريبية. Abstract: This study is prepared to highlight "The effectiveness of a cognitive behavioral counseling Program to develop the self-efficiency of sample of housing instituation children". The aim of this study was to provied a clear answer about the main question of the study which was : How effective is a cognitive behavioral counseling Program to develop the self-efficiency sample of housing instituation children? This study also aimed to explaine the secoundry questions whish were dervied from the main question of it. The secondary questions were as the following: 1. Are there any statistically significant differences in self-efficiency between the experimental method and control group in the post scale? 2. Are there any statistically significant differences in self-efficiency between the pre and post scales of the experimental group? 3. Are there any statistically significant differences in self-efficiency between the post and post hoc scales of the experimental group? The current study aimed to identify the effectiveness of a cognitive behavioral counseling Program to develop the self-efficiency for a sample of housing instituation children. The researcher used the experimental method to achieve the purposes of the study and identify the effectiveness of a cognitive behavioral counseling program in order to develop the self-efficiency for a sample of housing instituation children. The sample size of this study included (30) orphan “males” from the residens of Al-Amal Institute for Orphans in Gaza city, who were between 13-15 years divided into (15) children represent the experimental sample, and the other (15) children represent the control sample. The researcher used the following tools: Firstly: Self-efficiency scale of housing instituation children: prepared by the researcher. Secondly: a counseling program to develop the self-efficiency of housing instituation children: prepared by the researcher. The finding of the study showed that: • There are statistically significant differences in self-efficiency between the experimental and control groups in the post scale to experimental group. • There are statistically significant differences in self-efficiency between the pre and scales of the experimental group to post scale. • There are no statistically significant differences in self-efficiency between the post and post hoc scales of the experimental group.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Psychology
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 17 Sep 2018 11:00
Last Modified: 20 Sep 2018 07:14
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/963

Actions (login required)

View Item View Item