فاعلية برنامج إرشادي معرفي سلوكي في خفض التمرد النفسي لتحسين التوافق الشخصي والاجتماعي لدى المراهقين بغزة

أبو ضاحي, عماد الدين حسن (2015) فاعلية برنامج إرشادي معرفي سلوكي في خفض التمرد النفسي لتحسين التوافق الشخصي والاجتماعي لدى المراهقين بغزة. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
فاعلية برنامج إرشادي معرفي سلوكي في خفض التمرد النفسي لتحسين التوافق الشخصي والاجتماعي لدى المراهقين بغزة.pdf - Accepted Version

Download (3MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية برنامج إرشادي معرفي سلوكي في خفض التمرد النفسي لتحسين التوافق الشخصي والاجتماعي لدى المراهقين، والكشف عما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات أفراد المجموعة التجريبية على الاختبار القبلي، ومتوسط درجاتهم على الاختبار البعدي للتمرد النفسي والتوافق الشخصي والاجتماعي، والكشف عما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد المجموعة التجريبية على الاختبار البعدي، ومتوسط درجاتهم على الاختبار التتبعي للتمرد النفسي والتوافق الشخصي والاجتماعي. واتبع الباحث المنهج شبه التجريبي، وكانت عينة الدراسة الاستطلاعية(30) طالباً من طلاب المرحلة الإعدادية المسجلين ضمن المدارس التابعة لوكالة الغوث الدولية للعام الدراسي((2015، بمدرسة ذكور الفلاح الإعدادية بمدينة غزة، وتم اختيارهم بطريقة عشوائية، وتكونت مجموعتا الدراسة التجريبية والضابطة من (18) طالباً لكل مجموعة. وقد تمثلت أدوات الدراسة في مقياسين للتمرد النفسي والتوافق الشخصي والاجتماعي والبرنامج المعرفي السلوكي، وتم إجراء المعالجات الإحصائية المناسبة باستخدام معامل ارتباط بيرسون أسلوب التجزئة النصفية من خلال(معادلة سبيرمان براون) T- test واختبار ويلكيكسونWilcoxon)Test ) لمجموعتين مرتبطتين للكشف عن الفروق بين متوسطات القياسين القبلي والبعدي، والبعدي والتتبعي واختبار مان وتنيtest) (Mann-Whitney لحساب دلالة الفروق بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة من الطلاب ومعامل مربع إيتا، وبعد تحليل البيانات توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية : وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين القياسين القبلي والبعدي لصالح البعدي، مما يعني فاعلية البرنامج الإرشادي للتخفيف من التمرد النفسي وتحسين التوافق الشخصي والاجتماعي لدى أفراد العينة، في حين لا توجد تلك الفروق بين القياسين البعدي والتتبعي؛ مما يعني استمرارية فعالية البرنامج الإرشادي بعد شهرين من تطبيقه، وبناءً على النتائج التي توصل إليها الباحث في دراسته الحالية فإنه خرج بعدة توصيات من أهمها: • تطبيق البرنامج على مجموعات أخرى من الطلاب ممن لديهم نفس المشكلة، لما للبرامج الإرشادية من أثر واضح في تعديل سلوك الطلاب. • تبني استراتيجيات واضحة قائمة على أسس علمية في التعاطي مع المشكلات السلوكية، ومستندة إلى نظريات علم النفس. • تطوير وحدات الإرشاد النفسي في المدارس وزيادة عدد المرشدين؛ ليتمكنوا من تقديم الخدمة الإرشادية لشريحة كبيرة من الطلاب، خاصة وأن عدداً كبيراً من الطلاب الذين هم بحاجة للإرشاد. • كما ويوصي الباحث بتدريب المرشدين وتمكينهم من فنيات الإرشاد الجمعي؛ لتغطية أعداد كبيرة من المسترشدين من الطلاب. Abstract: The study aimed to explore the effectiveness of cognitive- behavioral program to reduce the psychological rebellion and improve personal and social compatibility among adolescents. In addition , the study intended to reveal whether there were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group on the pre-test and their mean scores on the post test of the psychological rebellion and personal ,and social, compatibility scales Besides, the study attempted to detect if there were statistically significant differences between the experimental group's mean scores on the post-test and their mean scores on the delayed application of the rebellions and personal, social, and compatibility scales. The researcher adopted the semi-experimental approach. The pilot study was carried out on(30) male students of Falah preparatory school, while the study sample was (18) students from the seventh, eighth and ninth graders as an experimental group and another (18) students as a control group who were randomly selected and assigned to both groups . The study tools are two scales of psychological rebellion and cognitive-behavioral compatibility program. Appropriate statistical treatments have been conducted using Pearson correlation split-half method through (Spearman Brown equation), T - test and Wilcoxon Test for two linked groups to detect differences between the mean scores of the pre and post measurements, and delayed test. Mann Whitney test was used to calculate the significance of differences among the mean scores of the experimental and control groups of students and the of ETA square was used. After the There are statistically significant differences between the pre and post measurements in favor of the post, which means the effectiveness of the counseling program in alleviating the psychological rebellion and improving personal and social compatibility among respondents. However, there are no differences between the pre and delayed measurements, and this means the continuity of the effectiveness of the counseling program after two months of its application. Based on the findings, the researcher came out with several recommendations including: • The application of the program on other groups of students who have the same problem because the counseling programs has a clear impact in modifying the behavior of students. • Adopting clear strategies based on scientific basis and psychological theories in dealing with behavioral problems • Developing psychological counseling units in schools and increasing the number of counselors to be able to provide counseling service for large segment of students, especially as a large number of students are in need of counseling. • Training counselors to enable them to make use of group counseling techniques to cover large numbers of students.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Psychology
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 17 Sep 2018 08:09
Last Modified: 20 Sep 2018 07:17
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/957

Actions (login required)

View Item View Item