فاعلية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتحسين مستوى الصلابة النفسية لدى عينة من النزلاء المراهقين بمعهد الأمل للأيتام

أبو السعود, أدهم خليل إبراهيم (2015) فاعلية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتحسين مستوى الصلابة النفسية لدى عينة من النزلاء المراهقين بمعهد الأمل للأيتام. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
فاعلية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتحسين مستوى الصلابة النفسية لدى عينة من النزلاء المراهقين بمعهد الأمل للأيتام.pdf - Submitted Version

Download (2MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة إلى معرفة أثر برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتحسين مستوى الصلابة النفسية للنزلاء المراهقين بمعهد الأمل للأيتام، ومعرفة الفروق الجوهرية بين متوسطات درجات المراهقين في المجموعة التجريبية، ومتوسطات درجات المجموعة الضابطة في مقياس الصلابة النفسية، ومعرفة الفروق الجوهرية بين متوسطات درجات المراهقين في المجموعة التجريبية في مقياس الصلابة النفسية قبل وبعد تطبيق البرنامج، ومعرفة الفروق الجوهرية بين متوسطات درجات المراهقين في المجموعة التجريبية في مقياس الصلابة النفسية في القياسين البعدي والتتبعي، تكونت عينة الدراسة من (20) مراهقاً يتيماً من نزلاء جمعية معهد الأمل للأيتام بغزة، مقسمين كالتالي: المجموعة الأولي التجريبية وتتكون من (10) مراهقين، والمجموعة الثانية الضابطة وتتكون من (10) مراهقين، وأتبعت الدراسة المنهج التجريبي، واستخدم الباحث الأدوات التالية: (مقياس الصلابة النفسية من إعداد النجار، والطلاع (2011)، والبرنامج الإرشادي المعرفي السلوكي من إعداد الباحث)، وتوصلت الدراسة إلى التالي: 1- توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية والضابطة في القياس البعدي على مقياس الصلابة النفسية بعد تطبيق البرنامج الإرشادي لصالح المجموعة التجريبية. 2- توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياس القبلي والقياس البعدي على مقياس الصلابة النفسية بعد تطبيق البرنامج الإرشادي لصالح القياس البعدي. 3- لا توجد فروق دالة احصائياً بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسيين البعدي والتتبعي على مقياس الصلابة النفسية بعد ثلاثة أشهر من تطبيق البرنامج الإرشادي. Abstract: The study aims to identify the effect of the counseling ,cognitive and behavioral programme to improve the level of psychological hardness of the teenager inmates in Al -amal Institute for Orphans ,identify the significant differences between the teenagers' grade averages in the psychological hardness scale before and after the application of the programme and identifying the significant differences between the teenagers' grades averages of the experimental group at the psychological hardness scale in the post and Iterative measurements . The study sample was composed of (20) orphan teenagers from the inmates of Al -amal Institute for Orphans in Gaza divided as follows : The first experimental group composed of (10) teenagers .The second is the control group composed of (10) teenagers. The study adopted the experimental approach. The researcher used the following tools:(Psychological Hardness Measurement prepared by Al Najar and Tala' 2011 and the counseling ,cognitive and behavioral were also prepared by the researcher himself . The study concluded the following: 1- There are statistically significant differences between the averages of the grades of the experimental group members in the pre-and post experimental measurements on the psychological hardness scale after the application of counseling programmes in favour of the experimental group . 2-There are statistically differences between the averages of the grades of the experimental group in the pre- and post measurements on the psychological hardness scale after the application of the counseling programme in favour of the post measurement . 3-There are no statistically significant differences between the averages of the grades of the experimental group in the post and iterate measurements on the psychological hardness scale after two months and half from the application of the counseling programme .

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Psychology
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 16 Sep 2018 09:35
Last Modified: 20 Sep 2018 07:16
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/951

Actions (login required)

View Item View Item