Linguistic performance evaluation of the new Arabic Language teachers at public schools and its relationship to attitudes towards teaching Profession. تقييم الأداء اللغوي لمعلمي اللغة العربية الجدد بمدارس التعليم العام، وعلاقته باتجاهاتهم نحو مهنة التدريس

Abed Al-Jawwad, Iyad Ibrahim and Qandil, Anisa (2015) Linguistic performance evaluation of the new Arabic Language teachers at public schools and its relationship to attitudes towards teaching Profession. تقييم الأداء اللغوي لمعلمي اللغة العربية الجدد بمدارس التعليم العام، وعلاقته باتجاهاتهم نحو مهنة التدريس. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربوية والنفسية, 3 (12).

[img] Text
تقييم الأداء اللغوي لمعلمي اللغة العربية الجدد.pdf

Download (2MB)

Abstract

Abstract: This study aimed at to identify Arabic language supervisors assessment of linguistic performance for Arabic language new teachers, and the differences due to the (sex of teacher, his field of specialization at secondary school, the university where he graduate from ). The study also aimed to identify their attitudes towards the teaching profession and the differences due to (sex of teacher, his field of specialization at secondary school) This also aimed at to identify the relationship between the level of linguistic performance and the attitudes towards the teaching profession. The researchers used the descriptive analytical method, and they used two tools: First: Observation Card, the second:measurement attitudes and the study sample was (57) male and female. The conclusions of the study pointed at the level of linguistic performance for the teachers was (70.3%) and there is differences at the level of linguistic performance due to sex to the teachers (females)and the university the teacher graduate from. The level of Arabic language teachers attitudes was (75.4%) and showed that there is no differences in it due to the sex except the axis of social status and there is no differences due to specialization. It pointed at there is relationship between linguistic performance and teachers attitudes towards teaching profession. ملخص الدراسة: هدفت الدراسة تعرّف تقديرات مشرفي اللغة العربية للأداء اللغوي لمعلمي اللغة العربية الجدد، والفروق فيها التي تعزى لجنس المعلم، وتخصصه في الثانوية العامة، والجامعة التي تخرج فيها، كما هدفت تعرّف اتجاهاتهم نحو مهنة التدريس، والفروق فيها التي تعزى لجنس المعلم، وتخصصه في الثانوية العامة، ثم هدفت إلى تعرّف العلاقة بين مستوى الأداء اللغوي، والاتجاه نحو مهنة التدريس. واستخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي، فقاما ببناء أداتين، الأولى: بطاقة ملاحظة، والثانية مقياس اتجاهات، واشتملت عينة الدراسة على سبعة وخمسين معلماً ومعلمة. وأشارت نتائج الدراسة إلى أن مستوى الأداء اللغوي للمعلمين بلغ (70.3%)، وإلى وجود فروق في مستوى الأداء اللغوي تعزى للجنس لصالح المعلمات، وكذلك الجامعة التي تخرج منها المعلم. و بلغ مستوى اتجاهات معلمي اللغة العربية(75.4%)، ودلت النتائج إلى عدم وجود فروق فيها تعزى للجنس، عدا محور المكانة الاجتماعية، وعدم وجود فروق دالة تعزى للتخصص، وأشارت إلى وجود علاقة بين الأداء اللغوي و اتجاهات المعلمين نحو مهنة التدريس.

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: د. إياد إبراهيم خليل عبد الجواد
Date Deposited: 16 Sep 2018 08:49
Last Modified: 16 Sep 2018 08:49
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/948

Actions (login required)

View Item View Item