A Language training program for the developing the efficiency of linguistic understanding of some unfamiliar Qur'anic vocabulary among the Arabic language majors at of Al-Aqsa university. برنامج تدريبي لغوي لتنمية كفاءة الفهم اللغوية لغريب بعض مفردات القرآن الكريم لدى طالبات اللغة العربية بجامعة الأقصى

Abdel Gawad, Iyad Ibrahim (2016) A Language training program for the developing the efficiency of linguistic understanding of some unfamiliar Qur'anic vocabulary among the Arabic language majors at of Al-Aqsa university. برنامج تدريبي لغوي لتنمية كفاءة الفهم اللغوية لغريب بعض مفردات القرآن الكريم لدى طالبات اللغة العربية بجامعة الأقصى. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية, 24 (3). pp. 48-63. ISSN 2410-3152

[img] Text
برنامج تدريبي لغوي لتنمية كفاءة الفهم اللغوية.pdf

Download (4MB)

Abstract

Abstract : The study aimed to identify the level of efficiency of the linguistic understanding of some unfamiliar Qur'anic vocabulary of the among the Arabic language majors at Al-Aqsa University, and to investigate the effectiveness of the language training program in improving this efficiency. It also attempted to unravel the differences in the level of efficiency of language comprehension in the experimental group, attributable to the number of memorized parts and the number of read parts per week. The researcher used two approaches: the descriptive and experimental approaches. The researcher conducted an experimental study on a random sample of 105 students and the researcher built three tools used in the study: a list of language comprehension skills for some unfamiliar Qur'nic vocabulary, a pilot test of the efficiency of language comprehension, then the original test of the study, which he used as a pre and posttest. The study results indicated that the overall average efficiency of linguistic understanding of the students on the pretest was (18.41) at a percentage of (46%). The study indicated the presence of statistically significant differences at the level of (0.01) between the mean scores of the experimental group and that of control group in posttest in favor of the former, and the absence of differences in the level of efficiency of linguistic understanding in the experimental group ascribable to the number of memorized parts of the Koran, or the number of read parts weekly. Also it indicated that the experimental group reached the hypothetical level of efficiency of the language comprehension set by a study (80%). ملخص الدراسة: هدفت الدراسة إلى تعرّف مستوى كفاءة الفهم اللغوية لغريب بعض مفردات القرآن الكريم لدى طالبات اللغة العربية بجامعة الأقصى، وتعرف فاعلية البرنامج التدريبي اللغوي في تحسين مستوى هذه الكفاءة، والكشف عن الفروق في مستوى كفاءة الفهم اللغوية في المجموعة التجريبية التي تعزى لعدد الأجزاء المحفوظة وعدد الأجزاء المقروءة أسبوعياً من القرآن الكريم. واستخدم الباحث المنهجين الوصفي والتجريبي، وأجرى الباحث دراسته التجريبية على عينة عشوائية بلغت(105) طالبات، وقام الباحث ببناء ثلاث أدوات استخدمها في الدراسة هي: قائمة مهارات الفهم اللغوية لغريب بعض مفردات القرآن الكريم، واختبار كفاءة الفهم اللغوية الاستطلاعي، ثم الاختبار الأصلي للدراسة الذي طبق قبلياً وبعدياً. وأشارت نتائج الدراسة إلى أن المتوسط العام لكفاءة الفهم اللغوية للطالبات في التطبيق القبلي بلغ (18.41) بمعدل (46%)، كما أشارت إلى وجود فروق دالة عند مستوى(0.01) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والضابطة في الاختبار البعدي لصالح التجريبية، وعدم وجود فروق في مستوى كفاءة الفهم اللغوية في المجموعة التجريبية تعزى لعدد الأجزاء المحفوظة من القرآن الكريم، أو لعدد الأجزاء المقروءة أسبوعياً منه، كما أشارت إلى أن المجموعة التجريبية وصلت لمستوى كفاءة الفهم اللغوية الافتراضي الذي حددته الدراسة وهو(80%).

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: efficiency of linguistic understanding - some unfamiliar vocabulary of the Qur'an - Students of Arabic Language - Al-Aqsa University. كفاءة الفهم اللغوية - غريب بعض مفردات القرآن الكريم – طالبات اللغة العربية – جامعة الأقصى.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: د. إياد إبراهيم خليل عبد الجواد
Date Deposited: 16 Sep 2018 08:49
Last Modified: 16 Sep 2018 08:49
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/945

Actions (login required)

View Item View Item