The Songs are Included in our New ( Beautiful Language) Books for Grades (1-4) An Analytical Study in Light of the Standards of Children's Literature. الأناشيد المضمنة في كتب (لغتنا الجميلة) الجديدة للصفوف من(1 – 4 ) دراسة تحليلية في ضوء معايير أدب الأطفال

Abed Al-Jawad, Iyad (2017) The Songs are Included in our New ( Beautiful Language) Books for Grades (1-4) An Analytical Study in Light of the Standards of Children's Literature. الأناشيد المضمنة في كتب (لغتنا الجميلة) الجديدة للصفوف من(1 – 4 ) دراسة تحليلية في ضوء معايير أدب الأطفال. المجلة التربوية- جامعة الكويت.

Full text not available from this repository.

Abstract

Abstract:The study aimed to determine the standards of children's literature, which should be available in the songs of our new beautiful language text books for grades (1-4). Besides, the identifing the level of inclusion of the children's literature standards in these songs.and the differences in this level attributable to the class variable. The sample of the study consisted(59) songs included in our beautiful language text books (first and second part) for in the new Palestinian curriculum. The researcher adopted the analytical descriptive method, and built an analysis card consisting of (20) criteria distributed to (4) areas, and used as a tool for the study.The results showed that the songs included the standards of childrens litreature to alarge extent in the fields of card analysis , as for the first-grade book, the field of utterances and vocabulary was high with relative weight of (94.6%). The field of ideas obtained a relative weight of (89.1%). The field of beauty and poetic imagery also had a relative weigh of (86%). The rhythm had a relative weight of (79.7%)As for the second-grade book, the weights of the criteria were as follows: first (90.8%), second (87%), third (79.7%) and fourth (81.3%). As for the third-grade book, weights of the criteria were as follows: 95%, 87.6%, 83.9%, and 69% respectively. As for the fourth-grade book, weights of the criteria were as follows: 95.1%, 87.5%, 83.7%, and 81% respectively. The results of the study also indicate that there are no differences in the level of the standards due to the variable of the class in all categories (fields) of the analysis card, except the field of utterances and vocabulary. The study presented aset of recommendations stemming from its finding. ملخص الدراسة هدفت الدراسة إلى تحديد معايير أدب الأطفال، اللازم توافرها في أناشيد كتب لغتنا الجميلة الجديدة للصفوف من (1- 4). و تعرف مستوى تضمن هذه الأناشيد لمعايير أدب الأطفال التي حددتها الدراسة. وتعرف الفروق في هذا المستوى التي تعزى لمتغير الصف الدراسي. وتكونت عينة الدراسة من (59) أنشودة مضمنة في كتب لغتنا الجميلة(الجزء الأول والثاني) في المنهاج الفلسطيني الجديد . واتبع الباحث المنهج الوصفي التحليلي، حيث قام ببناء بطاقة تحليل تكونت من (20) معياراً توزعت على(4) فئات/ مجالات، استخدمت كأداة للدراسة. وأظهرت النتائج أن الأناشيد تضمنت معايير أدب الأطفال بدرجة كبيرة في مجالات بطاقة التحليل، ففي كتاب الصف الأول، حصل مجال الألفاظ والمفردات على وزن نسبي(94.6%)، أما مجال الأفكار فحصل على وزن نسبي(89.1%)، كما حصل مجال الجمال والصورة الشعرية على وزن نسبي(86%)، وأخيراً حصل مجال الإيقاع الموسيقي على وزن نسبي(79.7%). أما الصف الثاني، فكانت أوزان مجالات المعايير كالتالي: الأول(90.8%)، الثاني(87%)، الثالث(79.7%)، الرابع(81.3%). أما كتاب الصف الثالث فكانت أوزان مجالات المعايير كالتالي: الأول(95%)، الثاني(87.6%)، الثالث (83.9%)، الرابع(69%). أما كتاب الصف الرابع فكانت أوزان مجالات المعايير كالتالي: الأول(95.1%)، الثاني(87.5%) الثالث(83.7%)، الرابع(81%). كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق دالة في مستوى المعايير تعزى لمتغير الصف الدراسي في جميع فئات(مجالات) بطاقة التحليل، عدا مجال الألفاظ والمفردات. وقدمت الدراسة مجموعة من التوصيات النابعة من نتائجها.

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: د. إياد إبراهيم خليل عبد الجواد
Date Deposited: 16 Sep 2018 08:49
Last Modified: 16 Sep 2018 08:49
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/944

Actions (login required)

View Item View Item