Common Linguistic Errors among the Department of Curriculum and InstructionS tudents at the Faculty of Education, Al-Aqsa University. الأخطاء اللّغويّة الشّائعة لدى طلبة قسم المناهج والتّدريس في كلّيّة التّربية بجامعة الأقصى

Abdel Gawad, Iyad Ibrahim (2018) Common Linguistic Errors among the Department of Curriculum and InstructionS tudents at the Faculty of Education, Al-Aqsa University. الأخطاء اللّغويّة الشّائعة لدى طلبة قسم المناهج والتّدريس في كلّيّة التّربية بجامعة الأقصى. مجلة جامعة الأقصى- العلوم التربوية.

Full text not available from this repository.

Abstract

Abstract : The study aimed to identify the common linguistic errors among the students of the Department of Curriculum and instruction at the Faculty of Education, Al-Aqsa Universityin addition to detectiing differences in these errors attributed to the sex ( male students - female students), and specialization (teaching Arabic language - teaching other disciplines). The researcher conducted his study in the first semester of the academic year 2017-2018. He used the analytical descriptive method. He chose a random sample consisting of 337 male and female students. He constructed a list comprising of 46 common linguistic errors. He then built an objective test in the light of the list as the study tool. One of the findings of the study is that two items of the test did not constitute common errors in the sample as the percentage was less than the percentage adopted by the researcher for considering an error as common based on the previous studies (25%) and more ). Item no (38 ) in the test and item Number(39) got ( 19.3% ) and (23.7%) respectively. The rest of the test items constituted common errors as the prevalence of error ranged between (26.1%) to (81.1%), and the prevalence of errors in the items of the test as a whole reached (53%). There were no statistically significant differences between male students' mean scores and that of female ones in common linguistic errors. There were statistically significant differences in the common linguistic errors attributable to specialization and in favor of students majoring in other disciplines such as basic stage education, social studies, science teaching since the mean of errors in other disciplines was (22.69) which is higher than the arithmetic mean of the specialization of Arabic language teaching which was (20.57). ملخص الدّراسة: هدفت الدّراسة إلى تعرّف الأخطاء اللغويّة الشّائعة لدى طلبة قسم المناهج والتّدريس في كلّيّة التّربية بجامعة الأقصى، والكشف عن الفروق في هذه الأخطاء الّتي تعزى لمتغيِّر النّوع (طالبات – طلّاب)، ومتغيِّر التّخصّص (تدريس اللّغة العربيّة – تدريس تخصّصات أخرى). وأجرى الباحث دراسته في الفصل الأوّل للعام الجامعيّ 2017- 2018م، واستخدم المنهجين الوصفيَّ والتحليليَّ، واختار عيّنة عشوائيَّة من مجتمع الدّراسة بلغت (337) طالبًا وطالبة، وقام ببناء قائمة بالأخطاء اللّغويّة الشّائعة بلغت (46) خطأ، ثمّ بنى اختبارًا موضوعيًّا في ضوء القائمة أداة للدّراسة. ومن النّتائج الّتي توصلت إليها الدّراسة أنّ فقرتين من فقرات الاختبار لم تشكلا خطًأ شائعًا لدى أفراد العينة، حيث كانت النّسبة المئويّة لهما أقلّ من النّسبة الّتي اعتمدها الباحث لشيوع الخطأ، بناء على ما أقرّته الدّراسات السّابقة وهي (25%) فأكثر، فقد حصلت الفقرة (38) من الاختبار على نسبة خطأ (19.3%)، وحصلت الفقرة (39) على نسبة خطأ (23.7%). وأنّ باقي فقرات الاختبار شكَّلت أخطاء شائعة، حيث تراوحت نسب شيوع الخطأ فيها ما بين(26.1%) إلى (81.1%)، أمّا نسبة شيوع الأخطاء في فقرات الاختبار ككلّ فبلغت( 53%). لا توجد فروق ذات دلالة إحصائيّة بين مجموعتي الطّالبات والطلّاب في الأخطاء اللغويّة الشّائعة، وتوجد فروق دالّة إحصائيًا في الأخطاء اللّغويّة الشّائعة، بين تخصّص تدريس اللّغة العربيّة وتدريس التّخصّصات الأخرى مثل: تعليم المرحلة الأساسيَّة، وتدريس الاجتماعيَّات، وتدريس العلوم، وتدريس الرّياضيَّات، لصالح التخصّصات الأخرى، أي أنّ المتوسّط الحسابيّ للأخطاء الشّائعة لدى التّخصّصات الأخرى (22.69) أعلى من المتوسّط الحسابيّ لتخصّص تدريس اللّغة العربيّة (20.57).

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: د. إياد إبراهيم خليل عبد الجواد
Date Deposited: 16 Sep 2018 08:49
Last Modified: 16 Sep 2018 08:49
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/943

Actions (login required)

View Item View Item