The effect of using problem – centered learning and five E' s models in the teaching of a grammar unit on developing the parsing and social communication skills Among female high school students أثر استخدام نموذجي التعلم المتمركز حول المشكلة، والخطوات الخمس E's) 5) في تدريس وحدة نحوية، على تنمية مهارات الإعراب والتواصل الاجتماعي لدى طالبات المرحلة الثانوية

Abed Al- Jawad, Iyad (2016) The effect of using problem – centered learning and five E' s models in the teaching of a grammar unit on developing the parsing and social communication skills Among female high school students أثر استخدام نموذجي التعلم المتمركز حول المشكلة، والخطوات الخمس E's) 5) في تدريس وحدة نحوية، على تنمية مهارات الإعراب والتواصل الاجتماعي لدى طالبات المرحلة الثانوية. أماراباك مجلة علمية عالمية فصلية محكمة- الأكاديمية الأمريكية العربية للعلوم والتكنولوجيا, 7 (20). ISSN 2161-3621

[img] Text
أثر استخدام نموذجي التعلم المتمركز حول المشكلة.pdf

Download (774kB)

Abstract

Abstract: The study aimed to identify the effect of using a problem-centered and five E's learning models in teaching a grammar unit on developing the parsing and social communication skills among female high school students. So the researcher selected a random sample of 79 female students from the first secondary grade, then he distributed it randomly into three groups: the control, which studied in the normal way, and the first experimental group, which has studied via the problem –centered learning model-, and the second experimental group, which studied via the five E's learning model. The researcher designed a parsing skills test, a questionnaire of the social communication skills, and a teacher guide. The study found that - there are statistically significant differences at (α = 0.01) between the mean scores of students of the control group on the post parsing skills test and that of the students in first and second experimental groups and in favor of the two experimental groups, and the effect size was big . Additionally , there are no statistically significant differences between the first experimental group's mean scores on the post parsing skills test and that of the second experimental group. Besides, there were no - statistically significant differences at (α ≤ 0.05), between the control group 's mean scores on the social communication skills questionnaire and that of the first experimental group . Likewise , there are no statistically significant differences at the level (= 0.01) between-the control group's mean scores on the social communication skills questionnaire and that of the second treatment group. ملخص الدراسة هدفت الدراسة تعرّف أثر استخدام نموذجي التعلم المتمركز حول المشكلة والخطوات الخمس في تدريس وحدة نحوية، على تنمية مهارات الإعراب ومهارات التواصل الاجتماعي لدى طالبات المرحلة الثانوية، فقام الباحث باختيار عينة عشوائية قدرها (79) طالبة من طالبات الصف الأول الثانوي، ثم توزيعها عشوائياً على مجموعات الدراسة الثلاثة: الضابطة، التي درست بالطريقة العادية، والتجريبية الأولى، التي درست بنموذج التعلم المتمركز حول المشكلة، والتجريبية الثانية، التي درست بنموذج الخطوات الخمس. وقام الباحث ببناء اختبار مهارات الإعراب، واستبانة مهارات التواصل الاجتماعي، ودليل للمعلمة. وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى( α = 0.01) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة الضابطة من جهة، ودرجات طالبات المجموعة التجريبية الأولى، ودرجات طالبات المجموعة التجريبية الثانية، من جهة ثانية، في الاختبار البعدي لمهارات الإعراب لصالح طالبات المجموعتين التجريبيتين. وقد أظهرت نتائج اختبار قوة الإحصائي Z أن حجم التأثير كان قوياً. كما أشارت إلى عدم وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى (α ≤ 0.05)، بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية الأولى، ودرجات طالبات المجموعة التجريبية الثانية في الاختبار البعدي لمهارات الإعراب. ووجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى (= 0.01  ) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة الضابطة، ودرجات طالبات المجموعة التجريبية الأولى، في التطبيق البعدي لاستبانة مهارات التواصل الاجتماعي لصالح طالبات المجموعة التجريبية الأولى، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى (α = 0.05)، بين متوسطي درجات طالبات المجموعة الضابطة ودرجات طالبات المجموعة التجريبية الثانية.

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: د. إياد إبراهيم خليل عبد الجواد
Date Deposited: 16 Sep 2018 08:49
Last Modified: 16 Sep 2018 08:49
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/941

Actions (login required)

View Item View Item