The effect of using the self-questioning strategy on reading comprehension, motivation towards reading, and self – concept among eighth grade female students in Palestine أثر استخدام استراتيجية التساؤل الذاتي على الفهم القرائي والدافعية نحو القراءة ومفهوم الذات لدى طالبات الصف الثامن الأساس بفلسطين

Abed Al-Jawad, Iyad (2017) The effect of using the self-questioning strategy on reading comprehension, motivation towards reading, and self – concept among eighth grade female students in Palestine أثر استخدام استراتيجية التساؤل الذاتي على الفهم القرائي والدافعية نحو القراءة ومفهوم الذات لدى طالبات الصف الثامن الأساس بفلسطين. مجلة الزرقاء للبحوث والدراسات الإنسانية, 17 (1).

Full text not available from this repository.

Abstract

Abstract: The study aimed to identify the impact of self-questioning strategy on reading comprehension, motivation towards reading, and self – concept among eighth grade female students in Palestine . The researcher used the experimental method, and selected a random sample of 90 students from the study population totaling (807) students.. The researcher designed the following tools: List of Reading Comprehension Skills, Reading Comprehension Test, the scale of motivation towards reading, and the measureofself-concept The study results indicated the presence of statistically significant differences at (α = 0.01) between the mean scores of the students in the control group and the mean scores of their peers in the experimental group in the post application of Reading Comprehension test in favor of the experimental group in addition to the the existence of differences in the total score of the scale of motivation towards reading, and the total score of the measure of self-concept in favor of the experimental group . . The researcher recommended the Arabic language teachers to employ the self-questioning strategy when teaching reading and other skills of the Arabic language. ملخص الدراسة هدفت الدراسة تعرّف أثر استخدام استراتيجية التساؤل الذاتي، على الفهم القرائي، والدافعية نحو القراءة، ومفهوم الذات، لدى طالبات الصف الثامن الأساس، واستخدم الباحث المنهج التجريبي، كما اختار عينة عشوائية قدرها (90) طالبة من مجتمع الدراسة البالغ(807) طالبات. وقام الباحث ببناء الأدوات التالية: قائمة مهارات الفهم القرائي، واختبار الفهم القرائي، ومقياس الدافعية نحو القراءة، ومقياس مفهوم الذات. وأشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى( α = 0.01) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين: الضابطة والتجريبية، في التطبيق البعدي لاختبار الفهم القرائي، لصالح المجموعة التجريبية، وكذلك وجود فروق في الدرجة الكلية لمقياس الدافعية نحو القراءة، ومقياس مفهوم الذات لصالح المجموعة التجريبية أيضاً. وأوصى الباحث معلمي اللغة العربية بتوظيف استراتيجية التساؤل الذاتي عند تدريس القراءة ومهارات اللغة العربية الأخرى.

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: د. إياد إبراهيم خليل عبد الجواد
Date Deposited: 16 Sep 2018 08:49
Last Modified: 16 Sep 2018 08:49
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/940

Actions (login required)

View Item View Item