Evaluating the methods to encourage creative thinking used by the teachers of Arabic Language in the tenth grade in the governmental and private schools in Gaza

Abed Al-Jawwad, Iyad Ibrahim (2010) Evaluating the methods to encourage creative thinking used by the teachers of Arabic Language in the tenth grade in the governmental and private schools in Gaza. مجلة كلية التربية ، جامعة كفر الشيخ, 10 (1).

Full text not available from this repository.

Abstract

Abstract This study aimed to identify the methods to encourage creative thinking used by teachers of Arabic language in the tenth grade in the governmental and private schools. It also aimed to identify significant differences between their estimations due to the variable: (supervisor - gender - teaching experience). The researcher used the descriptive analytical approach. The population of the study consisted of all teachers of Arabic in the tenth grade in the governmental and private schools in the governorate of Gaza (129) teachers. The researcher selected a sample of (76) male and female teachers. To implement the study, the researcher built a questionnaire to evaluate the methods to encourage creative thinking which was consisted of (50) indicators, and were distributed to (4) standards, and after implementing the study and doing the analysis of the results, the researcher reached several conclusions, including: - The estimations of the teachers in the tenth grade in the governmental and private schools for the methods to encourage creative thinking in the overall degree of the questionnaire is (81.35%). - There are no statistically significant differences between the estimations of teachers for the methods to encourage creative thinking due to the variables: (supervisor: government - private / gender: Male - Female) - There are no statistically significant differences between the estimations of teacher for the methods to encourage creative thinking due to the variable of teaching experience in the first and second standards as well as in the total score, while there are differences due to the experience in the third and fourth standards in the categories: (less than 5 years) and (more than 10 years ) in favor of (more than 10 years ). مستخلص الدراسة : هدفت الدراسة إلى تعرّف أساليب تشجيع التفكير الإبداعي لدى معلمي اللغة العربية في الصف العاشر الأساسي بالمدارس الحكومية والخاصة, كما هدفت إلى تعرّف دلالة الفروق بين تقديراتهم التي تعزى إلى متغير ( الجهة المشرفة – النوع – الخبرة التدريسية ) ، حيث استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي ، وتكون مجتمع الدراسة من جميع معلمي اللغة العربية في الصف العاشر الأساسي في المدارس الحكومية والخاصة في محافظة غزة ، والبالغ عددهم (129) معلما ومعلمة ، واختار الباحث عينة قدرها (76) معلما ومعلمة . ولتنفيذ الدراسة قام الباحث ببناء استبانة " تقييم أساليب تشجيع التفكير الإبداعي" والتي تكونت من (50) مؤشرا ،تم توزيعها على (4) معايير ، وبعد إجراء الدراسة وتحليل نتائجها توصل الباحث إلى عدة نتائج منها - بلغت تقديرات معلمي الصف العاشر الأساسي في المدارس الحكومية والخاصة لأساليب تشجيع التفكير الإبداعي في الدرجة الكلية للاستبانة (81.35 %) . - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين تقديرات المعلمين لأساليب تشجيع التفكير الإبداعي تعزى لمتغيري ( الجهة المشرفة : حكومية – خاصة / النوع : ذكر – أنثى ) - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين تقديرات المعلمين لأساليب تشجيع التفكير الإبداعي تعزى لمتغير الخبرة التدريسية في المعيار الأول والثاني وكذلك في الدرجة الكلية ، بينما توجد فروق تعزى للخبرة في المعيار الثالث والرابع بين فئة (أقل من 5 سنوات ) و (أكثر من 10 سنوات ) لصالح الأخيرة .

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: د. إياد إبراهيم خليل عبد الجواد
Date Deposited: 16 Sep 2018 08:49
Last Modified: 16 Sep 2018 08:49
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/937

Actions (login required)

View Item View Item