The level of teaching grammar skills of teachers of Arabic language at the secondary level, and its relationship to their attitudes toward the teaching profession. مستوى الأداء التدريسي لمهارات النحو لدى معلمي اللغة العربية في المرحلة الثانوية وعلاقته باتجاهاتهم نحو مهنة التدريس

Abed Aljawad, Iyad (2010) The level of teaching grammar skills of teachers of Arabic language at the secondary level, and its relationship to their attitudes toward the teaching profession. مستوى الأداء التدريسي لمهارات النحو لدى معلمي اللغة العربية في المرحلة الثانوية وعلاقته باتجاهاتهم نحو مهنة التدريس. مجلة التربية ، اللجنة الوطنية القطرية للتربية و الثقافة و العلوم. (172).

Full text not available from this repository.

Abstract

Abstract This study aimed to identify the level of teaching grammar skills of teachers of Arabic language in secondary schools, and to know the level of attitudes towards the teaching profession. The study also sought to know the relationship between the level of teaching grammar skills and the attitudes towards the profession. One of the objectives that the study sought to achieve is identifying significant differences in the level of teaching grammar performance and their attitudes towards the teaching profession due to the variables of gender and teaching experience. The population of the study consists of all Arabic teachers who teach grades 10 and 11 in the East and West of Gaza Strip province, and they were (180) male and female teachers. The researcher chose a random sample of (67) teachers. To achieve the objectives of the study, the researcher built a list of grammar skills that included (50) paragraph (Skills) which distributed to four scopes. Then the researcher built the note card that was derived from the list of skills to be used in data collection, and prepared the scale of the attitudes towards the teaching profession. After implementing the study and doing the analysis of the results, the researcher suggested several conclusions, including : - The total degree of the four scopes of the note card was (59.49%), and thus the level of teaching performance is medium, and has not reached the required level. - The total degree of the four scopes of the scale of the attitudes was with relative weight (72.77%), which indicated that the level of the attitudes of Arabic language teachers towards the teaching profession was good. - There is no relationship between the level of teaching grammar skills and teachers' attitudes towards the teaching profession. - There is not any statistically significant differences in the degree of level of teaching performance due to the variables gender (male and female) and the years of experience. - There are no statistically significant differences between the means of teachers of Arabic language attitudes towards the teaching profession, due to the variable gender in the third scope (personal outlook for the teaching profession) and the fourth scope (the direction of the nature of the teaching profession), and there are differences in the first dimension (the attitudes towards social status for the teaching profession) and the second scope (the attitudes towards economic status of the teaching profession) are due to the variable itself. - There are no statistically significant differences in the total degree of the scale of the attitudes in all scopes except the first one (the attitudes towards the social status of the teaching profession) due to the variable of years of experience. مستخلص الدراسة هدفت هذه الدراسة إلى تعرّف مستوى الأداء التدريسي لمهارات النحو لدى معلمي اللغة العربية بالمرحلة الثانوية ، و تعرّف مستوى اتجاهاتهم نحو مهنة التدريس ، كما هدفت إلى تعرّف مدى الارتباط بين مستوى الأداء التدريسي لمهارات النحو، و اتجاهات المعلمين نحو هذه المهنة ، ومن الأهداف التي سعت الدراسة إلى تحقيقها ،تعرّف دلالة الفروق في مستوى الأداء التدريسي لمهارات النحو و اتجاهاتهم نحو مهنة التدريس التي تعزى إلى متغيري النوع والخبرة التدريسية . وتكون مجتمع الدراسة من جميع معلمي اللغة العربية للصفين العاشر و الحادي عشر ،بمديريتي شرق غزة و غرب غزة ، والبالغ عددهم (180) معلماً ومعلمة ،اختار الباحث منه عينة عشوائية قدرها (67) معلماً ومعلمة ،ولتنفيذ أهداف الدراسة قام الباحث ببناء قائمة بمهارات النحو اشتملت على (50) مؤشراً (مهارة) موزعة على أربعة معايير(محاور) ، ثم قام الباحث ببناء بطاقة ملاحظة مشتقة من قائمة المهارات لاستخدامها في جمع البيانات، كما قام بإعداد مقياس اتجاه نحو مهنة التدريس ، وبعد إجراء الدراسة وتحليل نتائجها ، توصل الباحث إلى عدة نتائج منها : - أن الدرجة الكلية للمعايير الأربعة لبطاقة الملاحظة بلغت (59.49 %) ،وبذلك يكون مستوى الأداء التدريسي متوسطاً ، لم يرتق إلى المستوى المطلوب . - أن الدرجة الكلية للمعايير الأربعة لمقياس الاتجاه كانت بوزن نسبي (72.77 %)، مما يشير إلى أن مستوى اتجاه معلمي اللغة العربية نحو مهنة التدريس كان جيداً . - عدم وجود علاقة ارتباطيه بين مستوى الأداء التدريسي لمهارات النحو لدى معلمي اللغة العربية واتجاهاتهم نحو مهنة التدريس . - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة مستوى الأداء التدريسي لمهارات النحو تعزى لمتغيري النوع (ذكر- أنثى ) وسنوات الخبرة . - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجة اتجاهات معلمي اللغة العربية نحو مهنة التدريس،تعزى لمتغير النوع في المعيار الثالث( النظرة الشخصية لمهنة التدريس )والمعيار الرابع ( الاتجاه نحو طبيعة مهنة التدريس )،ووجود فروق في المعيار الأول (الاتجاه نحو المكانة الاجتماعية لمهنة التدريس) والمعيار الثاني (الاتجاه نحو المكانة الاقتصادية لمهنة التدريس ) تعزى للمتغير نفسه . - وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الدرجة الكلية لمقياس الاتجاه وفي جميع معاييره عدا المعيار الأول ( الاتجاه نحو المكانة الاجتماعية لمهنة التدريس ) تعزى لمتغير سنوات الخبرة .

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: د. إياد إبراهيم خليل عبد الجواد
Date Deposited: 16 Sep 2018 08:49
Last Modified: 16 Sep 2018 08:49
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/936

Actions (login required)

View Item View Item