The Level of the Skills of Written Discourse for Students Reading the Holly Quran by Heart and Those Who do not at the Secondary Stage in Gaza Governorate. مستوى مهارات التعبير الكتابي لدى الطلبة الحافظين للقرآن الكريم كاملاً وغير الحافظين له بالمرحلة الثانوية بمحافظة غزة

Abdel-Jawad, Iyad Ibrahim (2009) The Level of the Skills of Written Discourse for Students Reading the Holly Quran by Heart and Those Who do not at the Secondary Stage in Gaza Governorate. مستوى مهارات التعبير الكتابي لدى الطلبة الحافظين للقرآن الكريم كاملاً وغير الحافظين له بالمرحلة الثانوية بمحافظة غزة. مجلة الجامعة الإسلامية (سلسلة الدراسات الإنسانية), 17 (1). pp. 673-707. ISSN 1726-6807

[img] Text
مستوى مهارات التعبير الكتابي لدى الطلبة الحافظين للقرآن الكريم.pdf

Download (231kB)
Official URL: http://www.iugaza.edu.ps/ara/research/

Abstract

Abstract: This study aimed to know the level of written discourse skills for students who read Quran by heart and those who do not, and to know the differences in these level skills between the two groups. The researcher used the analytic descriptive method and he made a tool for composition subjects' content analysis. He depended on its consisting on a questionnaire for written composition. The questionnaire included three scopes: The first: subject organizing skills, (6) Items, the second: style skills, (10) items. The third: subject writing skills, (9) Items, the researcher made subjective composition analysis on (186) students. The study concludes the results of possessive level of these skills for students who read the Quran by heart and those who are normal, and the study clarified the advance of those who read the Quran by heart than normal in the total marks for content analysis tool factor and also in each scope separately. The study also showed that there are statistical significant differences due to gender (girls –boys) factor in favour to girls who read Quran by heart with contrast to boys. ملخص:هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مستوى مهارات التعبير الكتابي لدى الطلبة الحافظين للقرآن الكريم كاملاً وغير الحافظين، مع معرفة دلالة الفروق في مستوى تلك المهارات بين المجموعتين، كذلك هدفت إلى معرفة دلالة الفروق في مستوى تلك المهارات التي تعزى لمتغير الجنس. حيث استخدم الباحث المنهج الوصفي (التحليلي المقارن)، ثم قام ببناء أداة تحليل مضمون موضوعات التعبير حيث اعتمد في بنائها على استبانة مهارات التعبير الكتابي، و التي اشتملت على ثلاثة أبعاد، الأول: مهارات تنظيم الموضوع (6) فقرات، الثاني: المهارات الأسلوبية (10) فقرات، الثالث: مهارات نظم الموضوع (9) فقرات، حيث قام الباحث بتحليل موضوعي تعبير لـ(186) طالباً وطالبة. وقد أظهرت نتائج الدراسة مستوى امتلاك الطلبة الحافظين للقرآن الكريم والعاديين لتلك المهارات، كما أظهرت نتائج الدراسة تفوق الطلبة الحافظين للقرآن الكريم على العاديين في الدرجة الكلية لأداة تحليل المضمون وكذلك في كل بعد على حدة، ثم أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الجنس (طلاب , طالبات) لصالح الطالبات الحافظات للقرآن الكريم مقارنة بالطلاب.

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: د. إياد إبراهيم خليل عبد الجواد
Date Deposited: 16 Sep 2018 08:48
Last Modified: 16 Sep 2018 08:48
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/933

Actions (login required)

View Item View Item