Educational Communication skills possessed by the Educational supervisors in the Faculty of Education at the University of Al-Aqsa مهارات الاتصال والتواصل التربوي لدى مشرفي التربية العملية في كلية التربية بجامعة الأقصى

Abed Al-Jawad, Iyad Ibrahim and Qandil, Anisa (2012) Educational Communication skills possessed by the Educational supervisors in the Faculty of Education at the University of Al-Aqsa مهارات الاتصال والتواصل التربوي لدى مشرفي التربية العملية في كلية التربية بجامعة الأقصى. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربوية والنفسية, 1 (2). pp. 175-212.

[img] Text
مهارات الاتصال والتواصل التربوي.pdf

Download (469kB)

Abstract

Abstract: The study aimed to identify the level of educational supervisors' practices of educational communication skills in the Faculty of Education at the University of Al-Aqsa , and know the differences between the means of estimations of students towards their supervisors' practices of those skills, due to the variables: (sex - specialization - employment status). Also the study aimed to identify educational communication obstacles for the educational supervisors from the point view of their students and the suggestions provided by students to activate the practices of supervisors of those skills. The researchers used the descriptive analytical method in this study, and they used two tools : the first one was the questionnaire of educational communication skills, which was distributed to a random sample of (297) students, representing 29% of the population of the study. The second was an interview form which was distributed to (52) students to know the obstacles of educational communication skills and suggestions to activate those skills. The main results of the study: - The rate of students' estimation for the supervisors' practices of educational communication skills in the first scope (verbal communication) was 78.8%, and (written communication) reaches 72%, while the communication pantomime and movement, was 61.3%. As shown by the results of the study, there is no statistically significant differences between estimations means among the students due to the variables (sex - specialization - employment status). - The study also identified some obstacles to some suggestions to activate it from the educational communication and point view of students. ملخص الدراسة : هدفت الدراسة إلى تعرف مستوى ممارسة مشرفي التربية العملية لمهارات الاتصال والتواصل التربوي في كلية التربية بجامعة الأقصى ، وتعرّف الفروق بين متوسطات تقديرات الطلبة لممارسة مشرفيهم لتلك المهارات و التي تعزى لمتغيرات ( الجنس – التخصص – الحالة الوظيفية ) كما هدفت إلى تعرف معوقات الاتصال والتواصل التربوي لدى المشرفين من وجهة نظر طلبتهم ، والمقترحات التي يقدمها الطلبة لتفعيل ممارسة المشرفين تلك المهارات ، واستخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي ، واستخدما أداتين للدراسة الأولى : استبانة مهارات الاتصال والتواصل التربوي التي تم توزيعها على عينة عشوائية قدرها(297) طالباً وطالبة والتي تمثل 29% من مجتمع الدراسة . الثانية : استمارة مقابلة وزعت على(52 ) طالباً وطالبة لمعرفة معوقات الاتصال التربوي ومقترحات الطلبة لتفعيلها . ومن أهم نتائج الدراسة : - أن نسبة تقديرات الطلبة المعلمين لممارسة المشرفين لمهارات الاتصال والتواصل التربوي في المجال الأول ( الاتصال الشفوي ) بلغت 78.8 % ، أما التواصل الكتابي فبلغت نسبة تقديراتهم 72% ، أما التواصل الإيمائي والحركي فبلغت 61.3 % ، كما بينت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات الطلبة تعزى للمتغيرات ( الجنس – التخصص – الحالة الوظيفية ) للمشرف التربوي . - كما حددت الدراسة بعض معوقات الاتصال والتواصل التربوي وبعض المقترحات لتفعيلها من وجهة نظر الطلبة .

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: د. إياد إبراهيم خليل عبد الجواد
Date Deposited: 16 Sep 2018 08:48
Last Modified: 16 Sep 2018 08:48
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/931

Actions (login required)

View Item View Item