مستوى امتلاك الطالب المعلم تخصص تعليم الاجتماعيات بكلية التربية بجامعة الأقصى للمهارات المهنية للمعلم الفلسطيني

العاصي, وائل عبد الهادي (2018) مستوى امتلاك الطالب المعلم تخصص تعليم الاجتماعيات بكلية التربية بجامعة الأقصى للمهارات المهنية للمعلم الفلسطيني. AL Aqsa University Journal of Educational and Psychological Sciences, 1 (2). pp. 66-92.

[img] Text
د. وائل عبد الهادي عبد الله العاصي 3.pdf - Published Version

Download (779kB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة الحالية التعرف إلى مستوى امتلاك الطالب المعلم تخصص تعليم الاجتماعيات بكلية التربية بجامعة الأقصى للمهارات المهنية للمعلم الفلسطيني؛ ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي، حيث قام بتصميم استبانة تتضمن (21) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات هي: (المعرفة، والمهارة المهنية، والاتجاهات المهنية والقيم)، كما تم تقييم (48) طالب معلم تخصص دراسات اجتماعية من خلال (8) مشرفيين تربويين متابعين لأولئك الطلبة المعلمين، وبعد إجراء المعالجة الإحصائية المناسبة تبين أن مستوى امتلاك الطالب المعلم للمهارات المهنية في المجالات الثلاثة (المعرفة، والمهارة المهنية، والاتجاهات المهنية والقيم) على الترتيب (72.97%، 71.81%، 70.05%)، وفي المقياس ككل (71.97%)، كما تبين أنه يوجد علاقة تكاملية بين مجالات المهارات المهنية الثلاثة حيث تبين أن المعرفة والاتجاهات تؤثر إيجابيًا في المهارة المهنية وأن كلاً من المعرفة والاتجاهات المهنية يؤثران في بعضهما تأثيرًا إيجابيًا. Abstract: The Level of Possessing Palestinian Teacher’s Professional Skills for Student Teachers Majoring in Social Studies Teaching at Faculty of Education at Al-Aqsa University. The current study aimed at identifying the level of possessing Palestinian teacher’s professional skills for student teachers majoring in Social Studies Teaching at Faculty of Education at Al-Aqsa University. To achieve the study objectives, the researcher used the descriptive approach through designing a questionnaire including 21 items distributed into three domains which are knowledge, professional skill and professional attitudes and values. Then, a sample of 48 student teachers majoring in social studies were assessed by eight educational supervisors who followed them up. The statistical processing of the data showed that the student teachers’ possession level of the professional skills in the three domains; knowledge, professional skill and professional attitudes and values is 72.97%, 71.81%, 70.05% respectively, with an overall average of 71.97%. Also, it was found that there is a complementary relationship between the three professional skills domains; knowledge and attitudes have a positive effect on the professional skills, and also both of knowledge and professional attitudes affect each other positively.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: الطالب والمعلم، وتعليم الاجتماعيات، والمعرفة، والمهارات المهنية، والاتجاهات المهنية والقيم، والمعلم الفلسطيني student teacher, teaching social studies, professional skills, Palestinian teachers.
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 13 Sep 2018 09:22
Last Modified: 13 Sep 2018 09:24
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/927

Actions (login required)

View Item View Item