وظائف التحويل اللغوي من قبل تلاميذ المرحلة الثانوية في صفوف اللغة الانجليزي

جعفر, فاطمة عبد الحليم and أبو حيط, شرين منذر (2018) وظائف التحويل اللغوي من قبل تلاميذ المرحلة الثانوية في صفوف اللغة الانجليزي. AL Aqsa University Journal of Educational and Psychological Sciences, 1 (2). pp. 33-65.

[img] Text
د.فاطمة جعفر 2.pdf - Published Version

Download (693kB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

ركزت هذه الدراسة على وظائف التحول اللغوي من قبل طلبة المرحلة الثانوية في فصول اللغة الإنجليزية في المدارس الأمريكية الحديثة في الأردن، ومعرفة أثر هذا التحول اللغوي على العناصر اللغوية. تكونت عينة الدراسة من (71) طالباً من أربعة شعب من المدرسة. وأظهرت النتائج أن بعض الطلبة يقومون بالتحول اللغوي لإضافة عنصر الفكاهة لحديثهم من أجل جذب الانتباه. وبالرغم من أن الطلاب يدرسون في مدرسة دولية إلا أنهم يقومون بالتحول اللغوي عندما لا يجدون المرادفات المناسبة وخصوصاً للكلمات التي تتضمن معاني مجازية. كما يقوم الطلبة بالتحول اللغوي لتجنب عدم الفهم، ويشعرون بالراحة والثقة عند التحول اللغوي في نفس الصياغة، وهم يعتقدون أن التحول اللغوي يحدث بشكل عفوي وعشوائي دون التركيز على قواعد اللغة. Abstract: The Functions of Code Switching Used by Secondary Students in English Classes. This study focused on the functions of code switching used by secondary students in English classes at the Modern American School in Jordan, and the effect of code switching on the linguistic aspects of language varieties. The sample consisted of 71 senior students in four classrooms. Results of the study revealed that some of the students used code switching in order to add a comic sense to his/her utterances, and, therefore, attract the interlocutors’ attention. Despite the fact that they study at an international school, they switched codes as it is hard to find proper equivalents, especially, to culturally loaded terms. Students also switched codes in order to avoid misunderstanding. Students felt comfortable and confident in using more than one language within the same discourse. Students believed that code switching is used haphazardly and unconsciously without paying attention to the syntactic rules that govern each language.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: التحول اللغوي، وظائف التحول اللغوي، المرحلة الثانوية، الخصائص اللغوية، صفوف اللغة الإنجليزية code switching, functions of code switching, secondary level, linguistic property, English classes
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 13 Sep 2018 09:16
Last Modified: 13 Sep 2018 09:23
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/926

Actions (login required)

View Item View Item