أثر استخدام إستراتيجيات فهم المضمون على تنمية مهارة فهم الاستماع لدى طالبات اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية بجامعة الأقصى

حماد, إيناس عبدالله (2018) أثر استخدام إستراتيجيات فهم المضمون على تنمية مهارة فهم الاستماع لدى طالبات اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية بجامعة الأقصى. AL Aqsa University Journal of Educational and Psychological Sciences, 1 (2). pp. 1-32.

[img] Text
د. إيناس حماد 1.pdf - Published Version

Download (479kB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة إلى البحث في أثر استخدام إستراتيجيات فهم المضمون على تنمية مهارة فهم الاستماع لدى طالبات اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في جامعة الأقصى. وقامت الباحثة باستخدام ثلاث أدوات لتحقيق هدف الدراسة: اختبار فهم الاستماع، وأوراق عمل تعليمية، واستبيان مفتوح. وتكونت عينة الدراسة من أربع وستين طالبة من متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية بجامعة الأقصى، وتم تقسيمهن إلى مجموعتين متكافئتين، بحيث اشتملت كل مجموعة على اثنتين وثلاثين طالبة، وبينما تعلمت طالبات المجموعة التجريبية إستراتيجيات فهم المضمون، لم تخضع طالبات المجموعة الضابطة لأي تعلم، وأشارت النتائج إلى فاعلية استخدام إستراتيجيات فهم المضمون في تطوير فهم الاستماع لدى عينة الدراسة، كما أشارت نتائج تحليل الاستبيان المفتوح الى إيجابية اتجاهات أفراد العينة نحو تلك الإستراتيجيات. وفي ضوء النتائج قدمت الدراسة توصياتها. الكلمات المفتاحية: استراتيجيات فهم المضمون، فهم الاستماع، وطلبة اللغة الانجليزية كلغة اجنبية. Abstract: The Effect of Using Top-down strategies on Developing Listening Comprehension of Al-Aqsa University EFL Female Students The study aimed to investigate the effect of using top-down listening processing strategies on developing listening comprehension of Al-Aqsa University EFL (English as a foreign language) female students. To achieve the study aim, the researcher employed three instruments i.e., a listening comprehension test, teaching worksheets, and an open-ended questionnaire. Participants were sixty four Palestinian EFL female students, who were divided into two equivalent groups i.e, experimental group and control group. While top-down listening strategies were taught to the experimental group students, the control group students received no instruction at all. Results showed that using top-down listening strategies improved the participants' EFL listening comprehension. Moreover, the open-ended questionnaire data showed that the participants had positive views on such strategies. In light of the study results, pedagogical implications were introduced. Keywords: top-down strategies, listening comprehension, EFL students

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: استراتيجيات فهم المضمون، فهم الاستماع، وطلبة اللغة الانجليزية كلغة اجنبية. top-down strategies, listening comprehension, EFL students
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 13 Sep 2018 09:10
Last Modified: 13 Sep 2018 09:10
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/925

Actions (login required)

View Item View Item