نصار, جهاد عبد القادر الموسيقا العروضية في موشحات ابن حجر العسقلاني. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 22 (2). pp. 129-142. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)
![]() |
Text
د. جهاد عبد القادر حسين نصار 5.pdf - Published Version Download (145kB) |
Abstract
توافقت موشحات ابن حجر العسقلاني في أوزانها مع أوزان بحور الشعر العربي المعهودة، مع اعتماد القصير من أوزانها، وهي: مجزوء البسيط والهزج والرجز والمجتث، ومشطور السريع، ومُشَطَّر الطويل على تفعيلتين، وقد جاء بعضها على صور جديدة غير معهودة في أبحر: الطويل والبسيط والهزج، وبعض الموشحات انتظمت أجزاؤها على بحر واحد، وبعضها جمع بين بحرين، كالسريع مع الرجز، والهزج مع الطويل، والمجتث مع الرجز، وقد اشتملت بعض الخرجات على ألفاظ عامية، لكنها جاءت متسقة مع أوزان موشحاتها. Abstract: The Prosodic Music of Ibn Hajar al- Asqalani Moashahat. As far as their meters are concerned, the Moashahat of Ibn Hajar al-Asqalani do correspond with the traditional poetic meter patterns, adopting the short ones. That includes the partially partitioned Al-Baseet, Al-Hazej, Al-Rajez and Al- Mojtath, as well as the scattered Al- Saree’ and the two- dactyl Al- Taweel. However, some meters occur as new modulations of the Al-Taweel, Al-Baseet and Al- Hazej. Moreover, some of the Moashahat followed just one pattern and others combined two patterns; Al-Saree’/ Al-Rajez, Al-Hajez/Al-Taweel and Al-Mojtath/Al-Rajez. And though some of the outcome results in using slang words, those words adjust well with their basic meters in the Moashahat.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Interjections, past tense interjection, imperative interjection, and present tense interjection. |
Subjects: | P Language and Literature > P Philology. Linguistics |
Divisions: | Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Humanities |
Depositing User: | Mr. Ahmed A, Ouda |
Date Deposited: | 13 Sep 2018 08:51 |
Last Modified: | 13 Sep 2018 08:51 |
URI: | http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/922 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |