The cooperative teachers’ and the university supervisor' roles as perceived by the student teachers in Al-aqsa university in Gaza

elserr, khaled kh. (2006) The cooperative teachers’ and the university supervisor' roles as perceived by the student teachers in Al-aqsa university in Gaza. مجلة كلية التربية جامعة عين شمس- العدد 30 الجزء 4 ص43-80, 4 (30). pp. 43-80.

[img] Text
الأدوار الإشرافية لمشرف الجامعة والمعلم المتعاون من وجهة نظر الطلبة المعلمين في جامعة الأقصى بغزة في ضوء نظريات الإشراف الحديثة.pdf

Download (1MB)

Abstract

This research aimed at knowing the cooperative teachers’ and the university supervisor' roles as perceived by the student teachers in Al-aqsa university in Gaza. The sample consists of 288 student teachers in the third and fourth levels, from different academic specializations, the research used a standard of supervisory roles, which consisted of two parts, the first belonged to the university supervisor, and consisted of 32 items, the second belonged to the cooperative teacher, and consisted of 22 items. The results showed that the means of the university supervisor roles reached: (3.74-75%) for the evaluator role, (3.59-72%) for the facilitator role, (3.53-71%) for the guide role, (3.48-70%) for the supporting role, (3.26-65%) for the expositor role. The means of the cooperative teacher roles reached: (3.94-79%) for the evaluator role, (3.62-72%) for the facilitator role, (3.65-73%) for the guide role, (3.84-77%) for the supporting role, (3.46-69%) for the expositor role. Also, the results showed that there wasn't significant differences for the academic specialization and studious level on the responses of the student teachers about the cooperative teachers’ roles. But in the case of university supervisor, there was significant differences for the academic specialization of the student teachers, so there wasn't such significant differences for studious level in their responses about the university supervisor roles. Also, there was significant differences between the two means of responses of the student teachers about the cooperative teachers’ and the university supervisor' roles, and these differences for the benefit of the cooperative teachers’ roles. الأدوار الإشرافية لمشرف الجامعة والمعلم المتعاون من وجهة نظر الطلبة المعلمين في جامعة الأقصى بغزة في ضوء نظريات الإشراف الحديثة هدف هذا البحث إلى معرفة الأدوار الإشرافية لمشرف الجامعة والمعلم المتعاون من وجهة نظر الطلبة المعلمين في جامعة الأقصى بغزة. تكونت عينة البحث من 288 طالباً وطالبة من المستويين الثالث والرابع، من مختلف التخصصات الأكاديمية، واستخدم الباحث مقياساً للأدوار الإشرافية من جزأين، الأول: يتعلق بمشرف الجامعة، وتكوَّن من 32 فقرة، والجزء الثاني: يتعلق بالمعلم المتعاون، وتكون من 22 فقرة. أظهرت النتائج أن متوسطات الأدوار الإشرافية لمشرف الجامعة بلغت:(3.74-75%) لدور المقيِّم، (3.59-72%) لدور الميسر، (3.53-71%) لدور الموجه، (3.48-70%) لدور الداعم، (3.26-65%) لدور المفسِّر. ومتوسطات الأدوار الإشرافية للمعلم المتعاون بلغت: (3.94-79%) لدور المقيِّم، (3.84-77%) لدور الداعم، (3.65-73%) لدور الموجه، (3.62-72%) لدور الميسر، و(3.46-69%) لدور المفسِّر. كما أظهرت النتائج إلى أن التخصص الأكاديمي، والمستوى الدراسي للطلبة المعلمين ليس لهما تأثير ذو دلالة على استجاباتهم حول الأدوار الإشرافية للمعلم المتعاون. أما في حالة مشرف الجامعة، فإنه يوجد أثر ذو دلالة للتخصص الأكاديمي للطلبة المعلمين، في حين لا يوجد مثل هذا الأثر للمستوى الدراسي على استجاباتهم حول الأدوار الإشرافية لمشرف الجامعة. كذلك توجد فروق ذات دلالة بين متوسطي استجابات الطلبة المعلمين على مقياس الأدوار الإشرافية لكل من مشرف الجامعة والمعلم المتعاون، وهذه الفروق لصالح الأدوار الإشرافية للمعلم المتعاون.

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: أ.د. خالد خميس عاشور السر
Date Deposited: 12 Sep 2018 06:20
Last Modified: 12 Sep 2018 06:20
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/917

Actions (login required)

View Item View Item