The level of mathematical culture to the mathematics teacher students in the college of education in Al-Aqsa University in Gaza.

Elserr, khaled kh. (2005) The level of mathematical culture to the mathematics teacher students in the college of education in Al-Aqsa University in Gaza. مجلة كلية التربية - عين شمس -مصر (29). pp. 199-242.

[img] Text
مستوى الثقافة الرياضية لدى طلبة قسم الرياضيات بكلية التربية في جامعة الأقصى بغزة.pdf

Download (1MB)

Abstract

This research aimed to identify the level of mathematical culture to the mathematics teacher students in the college of education in Al-Aqsa University in Gaza. The sample consisted of 46 teacher students. The researcher prepared a measure of attitude to mathematics, and test of mathematical culture. The aspects of mathematical culture were the nature of mathematics, its history, its fundamental concepts and skills, and its applications. The results showed that the average of the teacher’s students' estimations for each aspect reached (6.91-77%), (8.69-51%), (17.87-69%), (15.09-66 %), and (11.24-45 %) at succession, and the total average of them for total aspect reached 58.69-59 %. The results also showed that there wasn’t correlation between the level of mathematical culture and attitude to mathematics, and there wasn’t any significant effect for variable of accumulative average of mathematical courses with respect to attitude to mathematics, whereas there was a significant effect for this variable with respect to the attainment of mathematical culture on behalf of the high average. مستوى الثقافة الرياضية لدى طلبة قسم الرياضيات بكلية التربية في جامعة الأقصى بغزة هدف هذا البحث إلى معرفة مستوى الثقافة الرياضية لدى طلبة الرياضيات بكلية التربية في جامعة الأقصى بغزة، وقد بلغ أفراد عينة البحث 46 طالبة وطالباً، وكانت أدوات البحث مقياساً للاتجاه نحو الرياضيات، واختباراً للثقافة الرياضية. تحددت جوانب الثقافة الرياضية في: طبيعة الرياضيات، وتاريخها ، ومفاهيمها الأساسية، ومهاراتها، وتطبيقاتها. أظهرت النتائج أن متوسطات درجات الطلبة المعلمين لكل بعد من أبعاد الثقافة الرياضية:6,91 -77 %، و8,69 - 51 %، و17.87 - 69 %، و15.09 - 66 %، و11.24- 45 % على التوالي، وبلغ المتوسط الإجمالي 58.69 - 59 %. وأظهرت النتائج أنه لا توجد علاقة بين مستوى الثقافة الرياضية، والاتجاه نحو الرياضيات، وأنه لا يوجد أثر ذو دلالة لمتغير معدل الرياضيات على الاتجاه نحو الرياضيات، بينما كان له أثر ذو دلالة على اكتساب الثقافة الرياضية، لصالح ذوي المعدل المرتفع.

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: أ.د. خالد خميس عاشور السر
Date Deposited: 12 Sep 2018 06:19
Last Modified: 12 Sep 2018 06:19
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/916

Actions (login required)

View Item View Item