Evaluating of the arrangement of the content of the mathematics textbooks of the 7th, 8th and 9th grades in the light of the cognitive teaching and learning theorems.

elserr, khaled kh. (2008) Evaluating of the arrangement of the content of the mathematics textbooks of the 7th, 8th and 9th grades in the light of the cognitive teaching and learning theorems. IUG Journal of education and Psychology Sciences, 16 (1). pp. 411-444. ISSN P-ISSN: 2410-2946, ISSN: 2410-3152

[img] Text
تقويم تنظيم محتوى كتب الرياضيات للصفوف (السابع، والثامن، والتاسع) الأساسية في فلسطين في ضوء .pdf

Download (285kB)
Official URL: http://journals.iugaza.edu.ps/index.php/IUGJEPS

Abstract

This research aimed at knowing the averages of the teachers' evaluative estimations for the arrangement of the content of the mathematics textbooks of the 7th, 8th and 9th grades in the light of the cognitive teaching and learning theorems. To achieve this purpose, the researcher prepared a questionnaire involved criterions of the arrangement of the content which are devised from the cognitive teaching and learning theorems, and was implemented at 185 teachers. The results showed that there isn't significant differences between the averages of the teachers' evaluative estimations for the three textbooks. These evaluative estimations were convergent, where these averages reached (3.11-62%), (3.17-63%), 3.32-66%) for the textbooks of the 7th, 8th and 9th grades at succession, and these estimations were intermediate. It meant that the teachers were not contented about the three textbooks. Also, the results showed that the three textbooks suffer from the weakness of deference the ground development of learners and theire needs, and the weakness of relating the content with there disposition and interests, and the weakness of relating the content with the content of the textbooks of another subjects matters تقويم تنظيم محتوى كتب الرياضيات للصفوف (السابع، والثامن، والتاسع) الأساسية في فلسطين في ضوء نظريات التعلم والتعليم المعرفية هدف البحث إلى معرفة متوسطات تقديرات المعلمين التقويمية لتنظيم محتوى كتب الرياضيات للصفوف (السابع، والثامن، والتاسع) في ضوء نظريات التعلم والتعليم المعرفية. ولتحقيق هذا الهدف أعد الباحث استبانة شملت معايير تنظيم المحتوى المشتقة من نظريات التعلم والتعليم المعرفية، ثم طبقها على عينة مكونة من 185 معلماً ومعلمةً. وقد أظهرت نتائج البحث أنه لا توجد فروق ذات دلالة بين متوسطات تقديرات المعلمين التقويمية للكتب الثلاثة. وقد جاءت تقديرات المعلمين التقويمية لهذه الكتب متقاربة، حيث بلغت متوسطات هذه التقديرات: (3.11-62%)، (3.17-63%)، (3.32-66%) لكتب الصفوف السابع، والثامن، والتاسع على التوالي، وهي تقديرات متوسطة، بل هي أقرب للحد الأدنى للمستوى المتوسط. وهذا يعني أن المعلمين غير راضين إجمالاً عن الكتب الثلاثة. كما أظهرت النتائج أن الكتب الثلاثة تعاني من ضعف مراعاة النمو الخلقي للمتعلمين، وحاجاتهم، وضعف ارتباط خبرات المحتوى الرياضي بميولهم واهتماماتهم

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: أ.د. خالد خميس عاشور السر
Date Deposited: 12 Sep 2018 06:19
Last Modified: 12 Sep 2018 06:19
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/915

Actions (login required)

View Item View Item