Beliefs of mathematics student teachers in the faculty of education in Al-Aqsa university about mathematics

elserr, khaled kh. (2006) Beliefs of mathematics student teachers in the faculty of education in Al-Aqsa university about mathematics. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 10 (2). pp. 285-323. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img] Text
معتقدات الطلبة المعلمين تخصص الرياضيات في جامعة الأقصى حول الرياضيات.pdf

Download (2MB)
Official URL: https://www.alaqsa.edu.ps/site_resources/aqsa_maga...

Abstract

This research aimed at exploring the beliefs of mathematics student teachers in the faculty of education in Al-Aqsa university about mathematics, and find the correlation between these beliefs and their instructional performance. For this purpose the researcher prepared mathematics beliefs questionnaire which consists of 46 items, and it is distributed on three dimensions. The dimensions include the beliefs about the nature of mathematics, learning and teaching mathematics. The Sample consists of 87 student teachers. The results showed that 56.3% of the sample appear to hold instrumentalist view about mathematics, 62.1% of the sample appear to hold the experimental and physical view of mathematics, 54% of the sample appear to hold the Platonist view of mathematics, 68.2% of the sample appear to hold the dynamic and social view of mathematics. And 93.1% of the sample believe the participation learning, 83.9% of the sample believe in the educational values of mathematics, 56.3% of sample believe in self-confidence in learning mathematics. All of student teachers believe in constructive view of teaching mathematics. Also, the result showed that there is not correlation between the beliefs about mathematics and the instructional performance. معتقدات الطلبة المعلمين تخصص الرياضيات في جامعة الأقصى حول الرياضيات هدف هذا البحث إلى استكشاف معتقدات طلبة قسم الرياضيات بكلية التربية في جامعة الأقصى حول الرياضيات، ومعرفة دلالة العلاقة بين هذه المعتقدات والأداء التدريسي لهم. ولهذا الغرض أعد الباحث مقياساً، تكون من 46 فقرة، وتضمن ثلاثة أبعاد، هي: المعتقدات حول طبيعة الرياضيات، وحول تعلمها، وحول تعليمها، تكونت عينة البحث من 87 طالباً وطالبة. أظهرت نتائج البحث أن 56.3% لديهم نظرة أدائية حول الرياضيات، و62.1 % يعتقدون بالنظرة الطبيعية والتجريبية للرياضيات، و54 % يعتقدون بالنظرة المثالية للرياضيات، و68.2 % يعتقدون بالنظرة الداينمية والاجتماعية للرياضيات، ونسبة من كانت لديهم معتقدات مختلطة هي 89.6 %. و93.1% من العينة يعتقدون بالتعلم التشاركي، و83.9% لديهم معتقدات القيم التربوية للرياضيات، و56.3 % من الطلبة يعتقدون بكفاءتهم الذاتية في الرياضيات. جميع الطلبة يعتقدون بالنظرة البنائية لتعليم الرياضيات. كذلك أظهرت النتائج عدم وجود علاقة بين الأداء التدريسي والمعتقدات حول الرياضيات.

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: أ.د. خالد خميس عاشور السر
Date Deposited: 12 Sep 2018 06:19
Last Modified: 12 Sep 2018 06:19
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/914

Actions (login required)

View Item View Item