Developing of higher education curricula in Arabic countries and Palestine in light of the knowledge society

elserr, khaled kh. (2012) Developing of higher education curricula in Arabic countries and Palestine in light of the knowledge society. In: المؤتمر العلمي الدولي الأول: مناهج التعليم في مجتمع المعرفة, 5-6/سبتمبر 2012, جمهورية مصر العربية -جامعة قناة السويس.

[img] Text
تطوير مناهج التعليم العالي في البلاد العربية وفلسطين.pdf

Download (995kB)

Abstract

This research aimed at identifying the general framework of higher education curricula in Arab countries and Palestine in light of the knowledge society. To achieve this purpose, the researcher studied the reality of higher education and it's curricula in the Arab countries and Palestine, and identified the characteristics of the knowledge society, and specified the educational requirements of knowledge-based society, and identified the dimensions of future movement of Arab Higher Education in the knowledge society. To examine these subjects, the researcher used the descriptive and Outlook approaches, analyzed the related studies and researches in these fields and answered the questions of this research. At end, the researcher presented the general framework of higher education curricula in Arab countries and Palestine in light of the knowledge society, including: the philosophical, cognitive, psychological, and social foundations, and the frameworks of the four general elements of the curriculum: goals, content, activities and methods of teaching, and methods of evaluation in accordance with the characteristics of the knowledge society and it's educational requirements, and the values of the Palestinian society, and Arab countries. تطوير مناهج التعليم العالي في البلاد العربية وفلسطين في ظل مجتمع المعرفة هدفت هذه الدراسة إلى تحديد معالم الإطار العام لمناهج التعليم العالي في بلادنا العربية وفلسطين في ظل مجتمع المعرفة. ولأجل الوصول لهذا الهدف، حاول الباحث دراسة واقع التعليم العالي ومناهجه في البلاد العربية وفلسطين، وتحديد سمات مجتمع المعرفة، وتحديد المتطلبات التربوية لمجتمع المعرفة، وتحديد أبعاد التحرك المستقبلي للتعليم العالي العربي في ظل مجتمع المعرفة. ولبحث هذه المحاور استخدم الباحث المنهج الوصفي، والمنهج ألاستشرافي، حيث قام الباحث بدراسة تحليلية للأدب التربوي حول الموضوع، والإجابة عن أسئلة الدراسة المتعلقة بالمحاور السابقة. وفي نهاية الدراسة قدم الباحث تصورا للإطار العام لمناهج التعليم العالي في البلاد العربية وفلسطين، متضمنا: الأسس الفلسفية، والمعرفية، والنفسية، والاجتماعية، والأطر العامة لعناصر المنهاج الأربعة: الأهداف، والمحتوى، والأنشطة وطرق التدريس، وطرق وأساليب التقويم، وذلك بما يتوافق مع سمات مجتمع المعرفة، ومتطلباته التربوية، وقيم المجتمع الفلسطيني والمجتمعات العربية.

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: أ.د. خالد خميس عاشور السر
Date Deposited: 12 Sep 2018 06:19
Last Modified: 12 Sep 2018 06:19
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/911

Actions (login required)

View Item View Item