Estimates of students of mathematics in the Faculty of Education at Al-Aqsa University in Gaza for the degree of the contribution of their education program to their acquirement of cognition, comprehension and the skills that are needed for mathematics teacher

elserr, khaled kh. (2016) Estimates of students of mathematics in the Faculty of Education at Al-Aqsa University in Gaza for the degree of the contribution of their education program to their acquirement of cognition, comprehension and the skills that are needed for mathematics teacher. Dirasat: Educational Sciences, 43 (1). pp. 561-577. ISSN 1026-3713

[img] Text
تقديرات طلبة الرياضيات بكلية التربية في جامعة الأقصى بغزة لدرجة مساهمة برنامج إعدادهم.pdf

Download (384kB)
Official URL: https://journals.ju.edu.jo/DirasatEdu

Abstract

This research aimed at knowing the estimated averages for the degree of the contribution mathematics students education program in the college of education at Al-Aqsa university in Gaza to acquiring the students' teacher cognition and comprehension in two sides: the academic and educational aspects, and acquiring the skills of mathematics teachers. To achieve this purpose, the researcher prepared two questionnaires: the first, involved cognition and comprehension aspects in the educational and academic aspects. The second, involved the skills of mathematics teachers, and was implemented at 132 students. The results showed that the estimated averages for the contribution degree of mathematics students education to acquiring the student' teacher cognition and comprehension in the academic and educational aspects were intermediate. The planning and communications skills got a high estimated average. But the skills of information technology got a low average. The averages of the professional development skills and the mathematics knowledge teaching were intermediate. Also there isn't any impact of the commutated average and studious level variables and the interaction between them, on the estimated averages of teachers students. Keywords: Estimates of mathematics' students – mathematics teacher education program - cognition and comprehension - skills of mathematics teacher هدف البحث إلى معرفة تقديرات طلبة الرياضيات بكلية التربية في جامعة الأقصى بغزة لدرجة مساهمة برنامج إعدادهم في إكسابهم المعرفة والفهم والمهارات اللازمة لمعلم الرياضيات. ولهذا الغرض أعد الباحث استبانتين: الأولى تتعلق بجوانب المعرفة والفهم في الجانبين التخصصي والتربوي، والثانية تتعلق بمهارات معلم الرياضيات. طبقت الاستبانتان على 132 طالبا وطالبة. وأظهرت النتائج أن متوسطات درجة مساهمة برنامج الإعداد في إكساب طلبته المعرفة والفهم في الجانبين التخصصي والتربوي جاءت متوسطة. وأن مهارات التخطيط لتعليم الرياضيات، ومهارات الاتصال والتواصل فقد وقع متوسطيهما ضمن المستوى المرتفع، ووقع متوسط مهارات تكنولوجيا المعلومات ضمن المستوى المنخفض، وأما مهارات النمو المهني وتعليم المعرفة الرياضية فقد وقع متوسطيهما ضمن المستوى المتوسط.. كما أظهرت النتائج أنه لا يوجد أثر لمتغيري المعدل التراكمي والمستوى الدراسي والتفاعل بينهما على تقديرات الطلبة المعلمين. الكلمات المفتاحية: تقديرات طلبة الرياضيات - برنامج إعداد معلم الرياضيات – المعرفة والفهم – مهارات معلم الرياضيات

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: أ.د. خالد خميس عاشور السر
Date Deposited: 12 Sep 2018 06:19
Last Modified: 12 Sep 2018 06:19
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/910

Actions (login required)

View Item View Item