The extent of practicing of mathematics teachers for movements of developing the mathematical communication types and skills with their students in the 7th, 8th and 9th grades in Gaza

elserr, khaled kh. (2015) The extent of practicing of mathematics teachers for movements of developing the mathematical communication types and skills with their students in the 7th, 8th and 9th grades in Gaza. The Journal of Educational & Psychological Sciences (JEPS), 16 (2). pp. 399-429. ISSN 1726-5231

[img] Text
درجة ممارسة معلمي الرياضيات لتحركات تنمية أنماط التواصل الرياضي ومهاراته لدى طلبتهم في الصفوف السابع والثامن والتاسع في محافظات غزة.pdf - Published Version

Download (3MB)
Official URL: http://journals.uob.edu.bh/jeps

Abstract

This research aimed at knowing the estimated averages of the mathematics teachers' practice of movements to develop the mathematical communication types and skills with their students in the 7th, 8th and 9th grades in Gaza. To achieve this purpose, the researcher prepared a questionnaire involved fives aspects and 46 items. The sample consisted of ((111 teachers. The results showed that the estimated average of the teachers for each aspect reached 3.28-66% for movements of developing mathematical reading, (3.52-70%) for movements of developing mathematical writing, (3.93-79%) for movements of developing mathematical lessening and discussion, (3.62-72 %) for movements of developing mathematical representation, and (3.56-71 %) for movements of evaluating the mathematical communication. The results showed that there are significant differences between the estimated averages of the teachers according to gender, experience, and job situation for the rate of practice of movements of developing the mathematical listening and discussion, writing skills (in case of job situation) and evaluating the mathematical communication (in case of experience). The differences were in favor of the estimated averages of female teachers, UNRWA teachers and teachers of more than 6 years experience. There aren't significant differences between the estimated averages of the teachers of the three grades for the rate of practice of movements to develop the mathematical communication types and skills. درجة ممارسة معلمي الرياضيات لتحركات تنمية أنماط التواصل الرياضي ومهاراته لدى طلبتهم في الصفوف السابع والثامن والتاسع في محافظات غزة هدفت هذه الدراسة إلى معرفة المتوسطات التقديرية لدرجة ممارسة معلمي الرياضيات لتحركات تنمية أنماط التواصل الرياضي ومهاراته لدى طلبتهم في الصفوف السابع والثامن والتاسع في محافظات غزة. وقد استخدم الباحث استبانة تكونت من خمس جوانب، ومن 46 فقرة موزعة على الجوانب الخمسة، وبلغت عينة الدراسة 111 معلما ومعلمة. وأظهرت النتائج أن متوسطات المعلمين التقديرية كانت كما يلي: تحركات تنمية القراءة الرياضية 3.28-66%، تحركات تنمية الكتابة الرياضية 3.52-70%، تحركات تنمية المناقشة الرياضية والاستماع الرياضي3.93-79%، تحركات تنمية التمثيل الرياضي3.62-72%، وتحركات تقويم التواصل الرياضي 3.56-71%. وفيما يتعلق بدلالة الفروق، فقد تبين أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي تقديرات المعلمين والمعلمات، وبين متوسطي تقديرات معلمي الحكومة ومعلمي الوكالة (الأونروا)، وبين متوسطات تقديرات المعلمين من ذوي مستويات الخبرة الثلاثة لدرجة ممارستهم لتحركات تنمية نمط المناقشة والاستماع الرياضي، بالإضافة إلى تنمية الكتابة الرياضية (في حالة مكان العمل)، وتقويم التواصل الرياضي (في حالة الخبرة)، والفروق لصالح متوسط تقديرات المعلمات، ومتوسط تقديرات معلمي الوكالة، ومتوسط تقديرات المعلمين من ذوي الخبرة أكثر من 6 سنوات. كما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات معلمي الصفوف الثلاثة لدرجة ممارستهم لتحركات تنمية أنماط التواصل الرياضي جميعها. الكلمات المفتاحية: تحركات التدريس - معلمي الرياضيات – أنماط التواصل الرياضي

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: أ.د. خالد خميس عاشور السر
Date Deposited: 12 Sep 2018 06:19
Last Modified: 12 Sep 2018 06:19
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/908

Actions (login required)

View Item View Item