دور أدوات الجيل الثاني للويب (Web2.0) في تعزيز قيم التواصل والحوار الإلكتروني بين طلبة ومحاضري كليات التربية بالجامعات الفلسطينية

النجار, حسن and العوضي, رأفت (2015) دور أدوات الجيل الثاني للويب (Web2.0) في تعزيز قيم التواصل والحوار الإلكتروني بين طلبة ومحاضري كليات التربية بالجامعات الفلسطينية. مؤتمر التربية في فلسطين بين المتطلبات الوطنية والمتغيرات العالمية، 27-28 أكتوبر. (In Press)

[img] Text
مؤتمر معتمد.pdf

Download (1MB)

Abstract

الملخص: هدفت الدراسة إلى الكشف عن دور أدوات الجيل الثاني للويب Web2.0 في تعزيز قيم التواصل والحوار الإلكتروني بين طلبة ومحاضري كليات التربية في الجامعات الفلسطينية، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي، وتكونت عينة الدراسة من (819) طالب وطالبة من جامعتي الأقصى والأزهر بغزة، طبقت عليهم استبانة في الفصل الدراسي الثاني 2014/2015م، مكونة من (36) بنداً، موزعين على مجالين هما: دور أدوات Web2.0 في تعزيز قيم التواصل الإلكتروني، ودورها في تعزيز قيم الحوار الإلكتروني، وقد كشفت النتائج أن أدوات Web2.0تلعب دوراً متوسطاً في تعزيز قيم التواصل والحوار الإلكتروني بين طلبة ومحاضري كليات التربية بالجامعات الفلسطينية، وبنسبة مئوية بلغت (63.89)، كما بلغت النسبة المئوية لدور أدوات Web2.0 في تعزيز قيم التواصل الإلكتروني (63.62)، ولدورها في تعزيز قيم الحوار الإلكتروني (64.24). The Role of Web 2.0 Tools in Promoting the Values of Communication and E-dialogue between Students and Lecturers of Education Faculties The study aimed to reveal the role of second-generation tools for Web2.0 in enhancing communication values and e-dialogue between the students and lecturers of education faculties in the Palestinian universities, the study used the descriptive approach, the study sample consisted of (819) students from Al-Aqsa and Al-Azhar universities in Gaza. They applied a questionnaire in the second semester 2014/2015, consists of 36 clause, divided into two fields: the role of Web2.0 tools in the promotion of electronic communication values, and its role in promoting the values of e-dialogue. Actually the results showed that Web2.0 tools play a moderate role in promoting communication values and e-dialogue between the students and lecturers of education faculties at the Palestinian universities with (63.89%), and the percentage of the role of Web2.0 tools in the promotion of electronic communication values is (63.62%), for its role in promoting the values of e-dialogue (64.24%).

Item Type: Article
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: د. حسن عبد الله محمد النجار
Date Deposited: 09 Sep 2018 05:55
Last Modified: 12 Sep 2018 06:22
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/896

Actions (login required)

View Item View Item