فاعلية مدوّنة إلكترونية على التحصيل في مقرر تقنيات التدريس والاتجاه نحوها لدى طلبة كلية التربية في جامعة الأقصى بغزة

النجار, حسن (2016) فاعلية مدوّنة إلكترونية على التحصيل في مقرر تقنيات التدريس والاتجاه نحوها لدى طلبة كلية التربية في جامعة الأقصى بغزة. دراسات، العلوم التربوية, 43 (ملحق 1). pp. 467-482. ISSN 1026-3713

[img] Text
المجلة الاردنية.pdf

Download (421kB)
Official URL: https://journals.ju.edu.jo/DirasatEdu/issue/view/4...

Abstract

ملخص استهدف البحث تعرف فاعلية مدوّنة إلكترونية على التحصيل في مقرر تقنيات التدريس والاتجاه نحوها لدى طلبة كلية التربية في جامعة الأقصى بغزة. تكونت العينة من (80) طالباً وطالبة، وزعوا بالتساوي إلى مجموعتين، تجريبية درست باستخدام المدوّنة الإلكترونية، وضابطة درست بالطريقة العادية. وقد تم تطبيق اختبار قبلي بعدي على المجموعتين، وتطبيق مقياس الاتجاه نحو المدوّنة واستخدامها في التدريس على المجموعة التجريبية. وأظهرت النتائج وجود فرق دال إحصائياً في التطبيقين البعدي لصالح المجموعة التي درست باستخدام المدوّنة الإلكترونية، وأن هناك فرق دال إحصائيا في التطبيق القبلي والبعدي لمقياس الاتجاه على المجموعة التجريبية لصالح التطبيق البعدي. وأن طلاب المجموعة التجريبية تفوقوا على الطالبات في التحصيل ومقياس الاتجاه. وقد حققت المدوّنة الإلكترونية فعالية كبيرة في التحصيل والاتجاه وفقاً لمعادلة ماك جوجيان. الكلمات الدالة: المدوّنات الإلكترونية، فاعلية المدوّنات، تقنيات التدريس. ABSTRACT The Effectiveness of Weblog on al Aqsa University Students' Achievement and Attitudes in the Instructional Technology Course. The study aimed at identifying the effectiveness of weblog on Al Aqsa University students' achievement in instructional technology Course and students’ attitudes towards it. The study sample consisted of (80) male and female students equally distributed into experimental and control groups: The experimental group subjects received instruction using weblog whereas the control group subjects received traditional instruction. Pre and post tests and an attitude scale were used. The findings revealed the existence of statistically significant differences between the pre and post administration of the test in favour of the post administration. However, the experimental group subjects outperformed the control group subjects in achievement and attitudes. This means that the weblog was highly effective in improving achievement and attitudes according to Mac Jojian equation. Keywords: electronic weblogs, effectiveness, instructional technology.

Item Type: Article
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: د. حسن عبد الله محمد النجار
Date Deposited: 09 Sep 2018 05:55
Last Modified: 09 Sep 2018 05:55
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/895

Actions (login required)

View Item View Item