تقويم الصور والرسوم التوضيحية والأسئلة المصورة في كتابي التكنولوجيا للصف الخامس والسادس في فلسطين

العجرمي, سامح and النجار, حسن (2014) تقويم الصور والرسوم التوضيحية والأسئلة المصورة في كتابي التكنولوجيا للصف الخامس والسادس في فلسطين. مجلة القراءة والمعرفة, 1 (149). pp. 173-208.

[img] Text
مجلة القراءة والمعرفة.pdf

Download (1MB)

Abstract

هدف البحث إلى تقويم الصور والرسوم التوضيحية والوقوف على مدى توافر مستويات قراءة الصور والرسوم التوضيحية في الأسئلة المصورة الواردة في كتابي التكنولوجيا للصف الخامس والسادس في فلسطين؛ ولتحقيق ذلك تم التوصل إلى (34) معياراً لتقويم الصور والرسوم التوضيحية، تم تقسيمهم إلى مجالين: المجال الأول، المعايير التربوية، وتضمن (15) معياراً، والمجال الثاني، المعايير فنية، وتضمن (19) معياراً، كما تم تحديد (8) مستويات لقراءة الصور والرسوم التوضيحية وهي: التعرف، والاستدعاء، والوصف، والمقارنة، والتصنيف، والتطبيق، والتفسير، والتنبؤ. وقد قام الباحثان بحصر الصور والرسوم التوضيحية، بالإضافة إلى الأسئلة المصورة في الكتابين، وبعد تطبيق قائمة المعايير على الصور والرسوم التوضيحية، وتحليل الأسئلة المصورة في الكتابين، في ضوء مستويات قراءة الصور والرسوم التوضيحية، كشفت نتائج البحث أن الصور والرسوم التوضيحية الواردة في كتاب التكنولوجيا للصف الخامس، تراعي المعايير التربوية بنسبة (81.9)، والمعايير الفنية بنسبة (71.6)، في حين يراعي كتاب التكنولوجيا للصف السادس المعايير التربوية بنسبة (68.6%)، والمعايير الفنية بنسبة (66%)، كما كشفت النتائج أن الأسئلة المصورة تركز في الكتابين، على أدنى مستويات المعرفة، كالتعرف والاستدعاء، وتهمل المستويات العليا كالتفسير والتنبؤ. الكلمات المفتاحية: الصور والرسوم التوضيحية ، الأسئلة المصورة ، كتب التكنولوجيا. Evaluation of Drawings, Illustrations and Pictured Questions in Technology Textbooks for Fifth and Sixth Grade In Palestine This research aimed at evaluation of Drawings and Illustrations and Identifying its level in pictured questions that existed in Technology text books for fifth and sixth grade In Palestine, To achieve this the researchers have a (34) standards divided into two fields, the educational standards consisted of (15) items, technical standards consists of (19) items, and identified (8) levels for reading drawings and illustrations as follows: recognition, recalling, description, comparison, classification, application and prediction. The two researchers surveyed all drawings, illustrations and pictured questions in the two books, after applying the standards list and analyzing all drawings, illustrations and pictured questions in light of these standards, the results revealed that the standards for drawings and illustrations compiled with educational standards and technical standards with the following ratios: for fifth grade (81.9%) and (71.6%) respectively, for sixth grade the ratios were (68.6%) and (66%) in the same order. The results showed that pictured questions focus on lowest levels as recognition and recalling. These questions neglect higher levels as interpretation and prediction. Key Words: Drawings, Illustrations, Pictured Questions and Technology textbooks.

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
L Education > LB Theory and practice of education > LB2361 Curriculum
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: د. حسن عبد الله محمد النجار
Date Deposited: 09 Sep 2018 05:54
Last Modified: 09 Sep 2018 05:54
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/890

Actions (login required)

View Item View Item