تقويم محتوى بعض مساقات متطلبات الجامعة الإسلامية بغزة – المبنية على الوسائط فائقة التداخل – المدرجة ضمن بيئة Moodle

النجار, حسن (2009) تقويم محتوى بعض مساقات متطلبات الجامعة الإسلامية بغزة – المبنية على الوسائط فائقة التداخل – المدرجة ضمن بيئة Moodle. مجلة كلية التربية - جامعة الإسكندرية, 19 (1). pp. 22-72.

[img] Text
الاسكندرية.pdf

Download (1MB)

Abstract

هدف البحث إلى تقويم محتوى مساقي جزء الأحقاف، والإسعافات الأولية، كعينة لمساقات متطلبات الجامعة الإسلامية المبنية على الوسائط فائقة التداخل والمدرجة ضمن بيئة إدارة التعلم الإلكتروني Moodle. ولتحقيق ذلك تم إعداد بطاقة ملاحظة، احتوت (53) معياراً، موزعين على أربعة محاور، تم تطبيقها من قبل (11) مقوِّم، واستخدمت المتوسطات الحسابية والأوزان النسبية والرتب لتقدير استجابات المقومين، وقد كشفت النتائج أن محتوى المساقين يراعي محور معايير المحتوى العامة بدرجة متوسطة، حيث بلغ الوزن النسبي للمحور الخاص بمساق جزء الأحقاف (67%)، ولمساق الإسعافات الأولية (68%)، واحتل الوزن النسبي للمحور الرتبة الأولى على مستوى المساقين؛ وأن محتوى المساقين قد راعى معايير المحاور الأخرى بدرجة ضعيفة، حيث بلغ الوزن النسبي لمحور تنظيم وترتيب عرض المحتوى الخاص بمساق جزء الأحقاف (33%)، وحصل على الترتيب الرابع، وحصل نفس المحور لمساق الإسعافات الأولية على الترتيب الثالث، وبوزن نسبي (37%)؛ في حين حصل محور تصميم الشاشة على الرتبة الثانية للمساقين وبوزن نسبي (54%) لمساق جزء الأحقاف، و(56%) لمساق الإسعافات الأولية؛ أما الوزن النسبي لمحور مواقع الويب فكان لمساق جزء الأحقاف (35%)، ولمساق الإسعافات الأولية (36%)، وحصل نفس المحور على الرتبة الثالثة للمساق الأول، وعلى الرتبة الربعة للمساق الثاني. An Evaluation of Some Gaza Islamic University Requirements Courses based an Hypermedia using Moodle Courses contents of "AL-Ahqaf" part and "the First Aids" as a sample of the Islamic university requirements courses using hypermedia which manipulate electronic learning administration environment of Moodle. To achieve this objective the researcher designed a (53) criteria observation checklist distributed among four dimensions which was applied by (11) evaluators. Arithmetic means, and relative weights were used to measure the evaluators' responses. The study results revealed that the two courses contents conformed to the content general criteria dimension moderately as its relative weight was (67%) and (68%) to "AL-Ahqaf," part and "First Aids" respectively. This relative weight was the highest in the two courses whereas the two courses contents abided by the other dimensions criteria poorly as the relative weight of organizing, ordering and displaying the "AL-Ahqaf" course was (33%) and came fourth and the same dimension regarding "the First Aids" course came third with (37%) relative weight. However, the monitor designing dimension came second in the two courses with (54%) and (56%) in "AL-Ahqaf" and "the First Aids" courses respectively. The websites dimension received (35%) and (36%) to the "AL-Ahqaf" and "the First Aids" respectively. The same dimension came third and fourth for former and latter courses.

Item Type: Article
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: د. حسن عبد الله محمد النجار
Date Deposited: 09 Sep 2018 05:54
Last Modified: 09 Sep 2018 05:54
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/888

Actions (login required)

View Item View Item