تقويم الجانب التخصصي في برنامج إعداد معلم التكنولوجيا بجامعة الأقصى في ضوء معايير محتوى منهاج التكنولوجيا بالمرحلة الأساسية

النجار, حسن and غوض, منير (2009) تقويم الجانب التخصصي في برنامج إعداد معلم التكنولوجيا بجامعة الأقصى في ضوء معايير محتوى منهاج التكنولوجيا بالمرحلة الأساسية. حولية كلية البنات للآداب والعلوم والتربية (9).

Full text not available from this repository. (Request a copy)
Official URL: https://sites.alaqsa.edu.ps/ha-najar/wp-content/up...

Abstract

هدفت الدراسة إلى تقويم الجانب التخصصي لبرنامج إعداد معلم التكنولوجيا بجامعة الأقصى في ضوء معايير محتوى منهاج التكنولوجيا بالمرحلة الأساسية، ولتحقيق ذلك تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، حيث قام الباحثان بتحديد معايير محتوى منهاج التكنولوجيا بالمرحلة الأساسية، وتصنيفها على (10) معايير رئيسة هي: الحاسوب، الرسم والإشارات، الطاقة، التفكيك والتركيب، التصميم والعلوم والتكنولوجيا، المواد في حياتنا، الكهرباء المنزلية، الإلكترونيات، صناعة وآلات، والأنظمة، وقد اندرج تحت كل معيار عدد من المعايير الفرعية، بلغ عددها (114) معياراً فرعياً. كما قام الباحثان بتحديد المساقات الجامعية في برنامج معلم التكنولوجيا والعلوم التطبيقية بالجامعة، ورصد مدي تناول تلك الموضوعات في محتوها، وقد كشفت النتائج أن المساقات الجامعية تناولت (69) موضوعاً فرعياً بشكل مناسب، من أصل (114) موضوعاً تناولها منهاج التكنولوجيا المدرسي بالمرحلة الأساسية، وتناولت (27) موضوعاً فرعياً بشكل جزئي، ولم تتناول (18) موضوعاً فرعياً من موضوعات منهاج التكنولوجيا المدرسي. وقد أوصت الدراسة بضرورة تطوير برنامج إعداد معلم التكنولوجيا بجامعة الأقصى في ضوء معايير المحتوى. This study aimed at evaluating the specialization side in the program of preparing teachers for teaching technology at Al-Aqsa University in the light of the topics are taught in the technology curriculum in the elementary stage. To achieve this, the analytical descriptive approach was used, The two researchers listed the content standards taught in the technology curriculum in the elementary stage and distributed them for (10)main standards, which are: computer, drawing and signs, energy, analysis and synthesis, designing, science and Technology, materials in our life, household electricity, electronics, industry and machines, and systems. Each main standards encompasses sub standards, the total number of these sub standards is (114) minor standards. The two researchers defined the courses are taught in the program of preparing the teacher of technology and applied sciences in the university. The two researchers listed to which extent these topics were involved in the content. The results showed that the university courses dealt with (69) minor topics appropriately from the (114) topics were used in the technology curriculum in the elementary stage. Also the university courses dealt with (27) minor topics partially, and it did not deal with (18) minor topics from the topics taught in the technology curriculum. The two researchers recommended the necessity of developing the program of preparing the teacher of technology at Al-Aqsa University in the light of the topics taught in the technology curriculum in the elementary stage.

Item Type: Article
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
L Education > LB Theory and practice of education > LB2361 Curriculum
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: د. حسن عبد الله محمد النجار
Date Deposited: 09 Sep 2018 05:54
Last Modified: 09 Sep 2018 05:54
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/886

Actions (login required)

View Item View Item