برنامج مقترح لتدريب أعضاء هيئة التدريس بجامعة الأقصى على مستحدثات تكنولوجيا التعليم في ضوء احتياجاتهم التدريبية

النجار, حسن (2009) برنامج مقترح لتدريب أعضاء هيئة التدريس بجامعة الأقصى على مستحدثات تكنولوجيا التعليم في ضوء احتياجاتهم التدريبية. مجلة الجامعة الإسلامية سلسلة الدراسات الإنسانية, 17 (1). pp. 751-709. ISSN 1726-6807

Full text not available from this repository. (Request a copy)
Official URL: https://journals.iugaza.edu.ps/index.php/IUGJHR/ar...

Abstract

الملخص: هدفت الدراسة إلى اقتراح برنامج لتدريب أعضاء هيئة التدريس بجامعة الأقصى على مستحدثات تكنولوجيا التعليم في ضوء احتياجاتهم التدريبية. ولتحقيق ذلك؛ تم إعداد استبانة مكونة من ثلاثة أجزاء، وبعد التحقق من صلاحيتها تم تطبيقها على (123) عضو هيئة تدريس، كما تم استخدام المتوسطات الحسابية، والتكرارات والنسب المئوية، واختبار (ت)، وتحليل التباين الأحادي، وقد كشفت الدراسة أن إلمام أعضاء هيئة التدريس بمستحدثات تكنولوجيا التعليم يقل عن حد الكفاية (75%)، وكما ظهرت فروق ذات دلاله إحصائية في مستوى الإلمام تعزى لمتغير الكلية والخبرة في الحاسوب والانترنت، ولم تظهر فروق ذات دلالة احصائية تعزى لمتغير المؤهل الأكاديمي، وأن عينة الدراسة بحاجة إلى التدريب على مستحدثات تكنولوجيا التعليم بدرجة مرتفعة على محور: الأجهزة التعليمية، وتكنولوجيا المعلومات والاتصالات التعليمية، وعروض الوسائط المتعددة وتكنولوجيا البيئة التعليمية، وبدرجة متوسطة على محور تكنولوجيا مؤتمرات التعلم عن بعد، وأن (70%) من العينة يفضلون أسلوب البيان العملي في مجموعات كبيرة للتدرب على المستحدثات، وقد اقترحت الدراسة برنامجاً لتدريب أعضاء هيئة التدريس في ضوء احتياجاتهم التدريبية. A suggested program for Training AL-Aqsa university faculty to use Innovations of Instructional Technology in The light of Their Training Needs The study aimed at suggesting a training program for AL-Aqsa university faculty to use innovations of Instructional Technology in the light of their training needs. To achieve the aim of the study, the researcher developed validated a three–part questionnaire which was administered to (123) faculty members. Arithmetic means, frequencies, percentages, t-test and one way analysis of variance were used to achieve the goals of study. The study showed that the literacy of using Innovations of Instructional Technologies among the faculty members was below the efficiency level (75%). Additionally, there were statistically significant differences in the literacy level attributable to the college and experience in computer and the internet variables. However, there were no statistically significant differences attributable to the academic degree variable. The study, moreover, highlighted the fact that the faculty need training to use Innovations of Instructional Technology with a high degree on the Instructional equipment, Information and Communication, Instructional Technology, multimedia and Instructional environment technology dimensions. The sample of the faculty members' training need was of average level on the dimension of distance learning conferences technology. More importantly, (70%) of the sample prefer large groups demonstration technique. The study suggested a training program for AL-Aqsa faculty members in the light of their needs. كلمات مفتاحيه: مستحدثات تكنولوجيا التعليم ؛ برامج تدريبية

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: د. حسن عبد الله محمد النجار
Date Deposited: 09 Sep 2018 05:53
Last Modified: 09 Sep 2018 05:53
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/885

Actions (login required)

View Item View Item