Mahmoud, Khalid Mahmoud (2021) The Effect of Using Semantic Mapping Strategy on English Reading Comprehension and Reading Anxiety of the Technical Department Students at UNRWA Gaza Training Center. Masters thesis, جامعة الاقصى.
![]() |
Text
FINAL THESIS 5.pdf Download (3MB) |
Abstract
The current study aimed at investigating the impact of semantic mapping strategy on the English reading comprehension and reading anxiety of the first year technical students at UNRWA Gaza Training Center. For achieving the study purpose, the researcher employed the quasi-experimental method (an experimental group and a control one). The researcher purposefully chose UNRWA Gaza Training Center for the experiment (the two technical departments of Physiotherapy and Computer Technology). The participants were included in two equivalent groups: an experimental group and a control one. Each group consisted of 29 students. First, a reading anxiety questionnaire and a reading comprehension test were administered to both groups to assure that they were equivalent. The experimental group was taught reading through semantic mapping, but the control group received traditional teaching, then the test and the questionnaire were applied on both groups. The results were statistically analyzed, using Statistical Package for Social Science (SPSS). The findings revealed that there were significant differences between the mean scores attained by the experimental group and those by the control group in favor of the experimental group. In the light of study findings, the researcher recommended adopting the semantic mapping strategy in teaching reading comprehension skills since it enhanced the students’ reading achievement and reduced their reading anxiety. ملخص الدراسة تهدف هذه الدراسة إلى التحقق من أثر استراتيجية الخرائط الدلالية على القراءة الفاهمة والقلق القرائي لدى طلبة المستوى الأول من القسم التقني في كلية مجتمع تدريب غزة التابعة للأونروا، ومن أجل إنجاز هدف الدراسة، استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي واختار عينته وهي عبارة عن مجموعتين متكافئتين: الأولى ضابطة و الثانية تجريبية، وقد اشتملت كل مجموعة منهما على (29) طالبًا وطالبة حيث تلقت المجموعة التجريبية تعليمًا منهجيًّا وفقًا لمبادئ استراتيجية الخرائط الدلالية، بينما تلقت المجموعة الضابطة تعليمًا تقليديًّا لنفس المحتوى. استخدم الباحث عدة ادوات من أجل جمع بيانات الدراسة وتشمل هذه الادوات اختبارقبلي بعدي للقراءة الفاهمة و استبانة قبلية بعدية لقياس القلق القرائي و دليل معلم من اعداد الطالب. وكان الهدف من الاختبار القبلي قياس مستوى الطلبة قبل إجراء التجربة و معرفة إذا ما كان هنالك فرق ذو مغزى بين المجموعتين، وكذلك كان الهدف من الاختبار البعدي هو اكتشاف وقياس أثر استراتيجية الخرائط الدلالية على تطوير مهارات القراءة الفاهمة لدى طلبة المستوى الأول من القسم التقني في كلية مجتمع تدريب غزة التابعة للأونروا ، أما الأداة الثانية وهى استبانة القلق القرائي فقد هدفت إلى استقصاء أثر استراتيجية الخرائط الدلالية على انخفاض القلق القرائي لدى طلبة المستوى الأول من القسم التقني في كلية مجتمع تدريب غزة التابعة للأونروا وقد تم تطبيقها على كلا المجموعتين، قبل وبعد المعالجة. وقد تم استخدام برنامج الرزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية لتحليل نتائج الدراسة ومن أجل إجراء التجربة، صمم الباحث برنامجا تعليميًّا وفقًا لمبادئ استراتيجية الخرائط الدلالية، يحتوي على (10) دروس من دروس مهارات القراءة الفاهمة معتمدًا بشكل رئيسي على محتوى كتاب Face to Face، وقدم تم تطبيقه في غضون ثمانية أسابيع. وقد أظهرت نتائج الدراسة بعد انتهاء التجربة وجود فروق ذات دلالة بين أداء كل من المجموعتين الضابطة والتجريبية في نتائج الاختبار البعدي واستبانة القلق القرائي وقد كانت تلك الفروق لصالح المجموعة التجريبية. وفى ضوء نتائج هذه الدراسة، يوصي الباحث باتباع مبادئ وإجراءات استراتيجية الخرائط الدلالية عند تدريس مهارات القراءة الفاهمة، ويقترح أيضاً استخدام هذه الاستراتيجية في تدريس المهارات اللغوية الأخرى: الاستماع والكتابة والمحادثة.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | P Language and Literature > PE English |
Depositing User: | أ. طارق زياد عبد حنونة |
Date Deposited: | 09 Jan 2022 12:29 |
Last Modified: | 09 Jan 2022 12:29 |
URI: | http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/8357 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |