درجة تمثل معلمي التعليم الثانوي بمحافظات غزة للقيم العلمية المرتبطة بمجتمع المعرفة

الحديدي, عماد أمين and عساف, محمود عبد المجيد درجة تمثل معلمي التعليم الثانوي بمحافظات غزة للقيم العلمية المرتبطة بمجتمع المعرفة. مجلة جامعة فلسطين للبحوث والدراسات. ISSN ISSN 2410-874X

[img] Text
درجة تمثل معلمي التعليم الثانوي بمحافظات غزة للقيم العلمية المرتبطة بمجتمع المعرفة.doc

Download (370kB)

Abstract

ملخص: هدفت الدراسة التعرف إلى تقديرات مديري المدارس لدرجة تمثل معلمي التعليم الثانوي بمحافظات غزة للقيم العلمية المرتبطة بمجتمع المعرفة، والكشف عما إذا كان هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α≤0.05) بين متوسطات تقديراتهم تعزى إلى المتغيرات: (الجنس- المؤهل العلمي – سنوات الخدمة). ولتحقيق أهداف الدراسة اتبع الباحثان المنهج الوصفي التحليلي، بتطبيق استبانة مكونة من (51) فقرة موزعة على (4) مجالات، على عينة مكونة من (90) مدير مدرسة ثانوية. وكان من اهم النتائج: - التقدير الكلي لمديري المدارس لدرجة تمثل معلمي التعليم الثانوي بمحافظات غزة للقيم العلمية المرتبطة بمجتمع المعرفة كان عند (69.63%) وهي درجة كبيرة أقرب إلى المتوسطة، حيث جاء مجال (قيم مرتبطة بأهمية العلم والرغبة فيه) في المرتبة الأولى بوزن نسبي (76.58%)، يليه مجال (قيم مرتبطة بنشر المعرفة) في المرتبة الثانية بوزن نسبي (74.86%)، ثم جاء مجال (قيم مرتبطة بالتطوير الذاتي) في المرتبة الثالثة بوزن نسبي (65.68%) واخيرا جاء مجال (قيم مرتبطة بتوظيف المعرفة) في المرتبة الأخيرة بوزن نسبي (56.33%). - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α≤0.05) بين متوسطات تقديرات مديري المدارس لدرجة تمثل معلمي التعليم الثانوي بمحافظات غزة للقيم العلمية المرتبطة بمجتمع المعرفة تعزى إلى المتغيرات: (الجنس- المؤهل العلمي) بينما وجدت فروق تبعا لمتغير سنوات الخدمة لصالح ( أكثر من 10 سنوات) وفي ضوء النتائج أوصى الباحثان بضرورة اهتمام وزارة التربية والتعليم العالي بتدريب المعلمين على الاستخدام الامثل لـ ( لغة الخطاب العلمي، ومهارات البحث العلمي) وفق مواصفات معيارية دقيقة. الكلمات المفتاحية: القيم العلمية، مجتمع المعرفة. Abstract: The study aimed to identify the principals estimates of the degree represents the teachers of secondary education in Gaza Governorates scientific values associated with the knowledge society, and to detect whether there is a statistically significant differences at the level of significance (α≤0.05) between the mean estimates due to the variables: (Qualification - sex- Years of service). To achieve the objectives of the study researchers follow the descriptive analytical method, the application of a questionnaire composed of 51 items distributed on (4) areas, on a sample of (90) Director of High School. The most important results: - The overall appreciation of the principals of the degree represents the teachers of secondary education in Gaza Governorates scientific values associated with the knowledge society was when (69.63%) which is a large degree closer to the middle, where came the field (values linked to the importance of science and the desire for it) in the first rank relative weight (76.58%), followed by the field (associated with the deployment of knowledge values) in second place relative weight (74.86%), then the field came (values associated with self- development) in third place relative weight (65.68%), and finally the field came (values associated with the employment of knowledge) ranked last weight relative (56.33%). - There were no statistically significant differences at the level of significance (α≤0.05) between the mean principals estimates of the degree represents the teachers of secondary education in Gaza Governorates scientific values associated with the knowledge society due to the variables : ( sex- qualification ) while I found differences depending on the variable of years of service for the benefit of (over 10 years) In light of the results the researchers recommended that the attention of the Ministry of Education to train teachers to make optimal use of (the language of scientific discourse, and research skills) according to standard specifications minute

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Management
Depositing User: د. عماد أمين سعيد الحديدي
Date Deposited: 06 Aug 2018 09:11
Last Modified: 06 Aug 2018 09:11
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/832

Actions (login required)

View Item View Item