الجعبري, محمود ابراهيم درجة ممارسة استراتيجيات التعلم النشط من وجهة نظر المعلمين والمشرفين The degree of practicing active learning strategies from teachers and supervisors' point of view. مجلة جامعة الأقصى.
![]() |
Text
درجة ممارسة استراتيجيات التعلم النشط من وجهة نظر المعلمين والمشرفين.pdf Download (462kB) |
Abstract
الملخص هدفت الدراسة إلى الوقوف على درجة ممارسة استراتيجيات التعلم النشط من وجهة نظر المعلمين والمشرفين, ولتحقيق ذلك تم استخدام استبانة مكونة من (11) استراتيجية, واستخدم الباحث أسلوب الحصر الشامل, وقد تكونت العينة من (450) معلماً ومعلمة, إضافة إلى (24) مشرفاً ومشرفة, وقد تم استخدام المتوسطات الحسابية والوزن النسبي, وتحليل التباين الأحادي, واختبار (ت), لتحليل استجابات العينة, وقد كشفت النتائج إلى أن أكثر الاستراتيجيات التي يستخدمها المعلمون من وجهة نظرهم هي استراتيجية المناقشة والسرد القصصي, وأقل الاستراتيجيات استخداماً هي استراتيجية القبعات الست وتنال القمر, ومن وجهة نظر المشرفين تبين أن أكثر الاستراتيجيات التي يستخدمها المعلمون هي استراتيجية السرد القصصي, وأقلها استراتيجية تنال القمر والرؤوس المرقمة, وكشفت إلى عدم وجود فرق جوهرية بين آراء المعلمين والمشرفين في درجة ممارسة معلمي اللغة العربية لاستراتيجيات التعلم النشط, كما تبين أنه لا يوجد فروق ذات دلالة احصائية بين تقديرات المعلمين والمعلمات حول (درجة ممارستهم لاستراتيجيات التعلم النشط) تعزى للجنس, ويوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات المعلمين في درجة ممارسة المعلمين لاستراتيجيات التعلم النشط تعزى إلى الخبرة لصالح الأكثر من 10 سنوات, وأخيراً وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات المعلمين في "درجة ممارستهم لاستراتيجيات التعلم النشط" تعزى إلى الدورات التدريبية لصالح (1-3) وأكثر من(3) مقابل الذين لم يتلقوا أي دورة, وقد خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات والمقترحات منها: ضرورة إعادة التخطيط من وزارة التربية والتعليم العالي ليضمن التعليم النشط ضمن خطتها بحيث تراعي الموضوعات وإمكانية تنفيذها بالتعلم النشط, وعقد دورات تدريبية لمعلمي اللغة العربية في المرحلة الأساسية حول استخدام استراتيجيات التعلم النشط أثناء التدريس من قبل المشرفين التربويين. The degree of practicing active learning strategies from teachers and supervisors' point of view Abstract The study aimed at determining the degree of practicing active learning strategies from the point of view of teachers and supervisors. To achieve this, a questionnaire was used consisting of 11 strategies. The researcher used the comprehensive inventory method. The sample consisted of 450 teachers and 24 supervisors. The researcher used means, percentage, one way anova and "T" test, to analyze the sample responses. The results revealed that the most common strategies used by teachers from their point of view are the discussion strategy and narrative. The least used strategy is the strategy of the six hats and the TANAL AL-QAMAR, And the supervisors' point of view shows that the most common strategies used by teachers are narrative strategy, the least strategy is TANAL AL-QAMAR and numbered heads, and revealed that there were no fundamental differences between the views of teachers and supervisors on the level of use of active learning strategies by Arabic teachers, and there were no significant differences between the average of teachers 'estimates of the level of teachers' use of active learning strategies due to gender, there were statistically significant differences between the average teachers 'estimates of the level of teachers' use of active learning strategies due to experience for those who had more than 10 years' experience . Finally, there were statistically significant differences between the average teachers 'estimates of the level of teachers' use of active learning strategies due to training courses for (1-3) and more than (3) compared to those who did not receive any course. The study recommended that , the necessity of re-planning from the Ministry of Education and Higher Education to ensure active education within its plan to take into account the topics and the possibility of implementation by active learning, and to hold training courses for Arabic teachers in the basic stage on the use of active learning strategies while teaching by educational supervisors.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | L Education > L Education (General) |
Depositing User: | د. محمود ابراهيم محمد الجعبري |
Date Deposited: | 06 Aug 2018 09:06 |
Last Modified: | 05 Feb 2019 10:31 |
URI: | http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/804 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |