دور معلمي التربية الرياضية في تعزيز القيم التربوية لدى طلاب المرحلة الأساسية بمحافظات غزة

صالح, أحمد فارس محمد and البراوي, حمدي حكمت (2018) دور معلمي التربية الرياضية في تعزيز القيم التربوية لدى طلاب المرحلة الأساسية بمحافظات غزة. AL Aqsa University Journal of Educational and Psychological Sciences, 1 (1). pp. 198-228.

[img]
Preview
Text
د. أحمد فارس محمد صالح 6 .pdf - Published Version

Download (913kB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت هذه الدراسة التعرف إلى دور معلمي التربية الرياضية في تعزيز القيم التربوية لدى طلاب المرحلة الأساسية من وجهة نظر المعلمين في محافظات غزة، واستخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي لتحقيق أغراض الدراسة، وشملت عينة الدراسة (100) معلم اختيرت بطريقة عشوائية، ولتحقيق ذلك استخدم الباحثان استبانة مكونة من (50) فقرة موزعة على (5) مجالات، وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن درجة ممارسة معلم التربية الرياضية لدوره في تعزيز القيم التربوية على الدرجة الكلية للاستبانة كبيرة، وجاءت بنسبة (73.74%)، بينما احتلت القيم الجسمانية في المرتبة الأولى بوزن نسبي (78%)، تليها القيم الجمالية في المرتبة الثانية بوزن نسبي (77%)، تليها القيم الاجتماعية في المرتبة الثالثة بوزن نسبي (75%)، تليها القيم الأخلاقية في المرتبة الرابعة بوزن نسبي (73.2%)، وأخيراً القيم الوطنية بوزن نسبي (72.7%)، وأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات المعلمين تبعاً لمتغيرات (المؤهل العلمي، وسنوات الخدمة)، وتوصي الدراسة بضرورة إعادة النظر في الجدول المدرسي اليومي بحيث يسمح بمزيد من حصص التربية الرياضية بدرجة أكبر. Abstract : The Role of The Physical Education Teachers in Reinforcing The Educational Values among Basic Stage Students in Gaza Governorates. This study aimed at identifying the role of the teachers of physical education in reinforcing the educational values among basic stage students in Gaza governorates from teachers perspectives. The researchers used the descriptive analytical approach. The sample of the study was chosen randomly and it was consisted of (100) teachers. To achieve this, the researcher used a questionnaire consisted of (50) items distributed on (5) domains. The results of the study showed that the degree of the practice of teachers of physical education in his role in reinforcing the educational value on the total degree for the study was large with (73.74%), while the physical values reached the first rank (78%), then the fine values reached the second rank with (77%), then the social values reached the third rank with (75%), then the moral values reached the fourth rank with ( 73.2%). And finally the national values reached (72.7%) percentage. Also, there are no statistically significant differences in the means of teachers responses due to the (qualification, years of service) variables. The researcher recommended the necessity to reconsider the school daily timetable i.e. to add one more physical education class.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: معلم، والتربية الرياضية، والقيم التربوية، وطلاب. Teacher, Physical Education, The educational values, Students.
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 24 May 2018 08:56
Last Modified: 24 May 2018 08:56
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/783

Actions (login required)

View Item View Item