المعوقات والاتجاهات نحو استخدام الاختبارات الإلكترونية ووضع تصور لنظام مقترح لتطبيق الاختبارات الإلكترونية بكلية التربية في جامعة الأقصى بغزة

حرب, سليمان أحمد (2018) المعوقات والاتجاهات نحو استخدام الاختبارات الإلكترونية ووضع تصور لنظام مقترح لتطبيق الاختبارات الإلكترونية بكلية التربية في جامعة الأقصى بغزة. AL Aqsa University Journal of Educational and Psychological Sciences, 1 (1). pp. 155-197.

[img]
Preview
Text
د. سليمان حرب 5.pdf - Published Version

Download (925kB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

يهدف البحث إلى تحديد المعوقات والاتجاهات نحو استخدام الاختبارات الإلكترونية، ووضع تصور لنظام مقترح لتطبيق الاختبارات الإلكترونية بكلية التربية في جامعة الأقصى بغزة، واتبع الباحث المنهج الوصفي في بحثه، وقد قام الباحث باختيار عينة عشوائية من كلية التربية، وقد بلغت (70) محاضراً، و(632) طالباً من كلية التربية، وتمثلت أداتا البحث في استبانة تحديد معوقات تطبيق الاختبارات الإلكترونية، ومقياس الاتجاه نحو استخدام الاختبارات الإلكترونية، وكان من أهم نتائج البحث أن أكثر المعوقات إدارية متعلقة بالجامعة، حيث حصلت على نسبة مقدارها (76.53%)، وتلتها المعوقات المادية والفنية المتعلقة بالبيئة التعليمية والبنية التحتية التكنولوجية في الجامعة حيث حصلت على نسبة مقدارها (75.07%)، ثم تلتها معوقات ذات علاقة بالجانب البشري، حيث حصلت على نسبة مقدارها (67.29%)، وكما بينت النتائج أن الاتجاه العام نحو استخدام الاختبارات الإلكترونية لدى محاضري كلية التربية بجامعة الأقصى هو اتجاه إيجابي بمستوى مرتفع (85.03%)، والاتجاه العام نحو استخدام الاختبارات الإلكترونية لدى الطلبة هو اتجاه إيجابي وبمستوى فوق المتوسط (75.4%)، والاتجاه العام نحو تقديم الاختبارات الإلكترونية لدى الطلبة هو اتجاه إيجابي وبمستوى فوق المتوسط (74.4%)، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الاتجاه نحو استخدام وتقديم الاختبارات الإلكترونية تُعزى لمتغير الجنس، بينما توجد فروق ذات دلاله إحصائية في الاتجاه نحو استخدام وتقديم الاختبارات الإلكترونية تعزى لمتغير المستوى، وذلك لصالح طلاب المستوى الثاني والثالث والرابع، وفي ضوء ما سبق من نتائج قام الباحث بوضع تصور عن نظام مقترح؛ لتطبيق الاختبارات الإلكترونية، وكان من أهم محاوره إنشاء بنية تحتية تكنولوجية ملاءمة لتطبيق الاختبارات الإلكترونية بكل مستلزماتها تبدأ بتوفير مختبرات حاسوب كافية ومناسبة لأعداد الطلبة، والمساقات المقترحة بالجامعة، وتدريب كادر بشري مؤهل (محاضرين، وطلبة، ومهندسين، ودعم فني، ومشرفي مختبرات). Abstract : Attitude and Obstacles of Using Electronic Exams and a Proposed Vision for Applying Electronic Exams At the College of Education of Al-Aqsa University of Gaza. This study identifies obstacles and attitudes of using electronic exams, and formulates a proposed vision for applying these exams at Al-Aqsa University of Gaza. The researcher followed the descriptive research method, and chose a random sample from Education College consisted of (70) lecturer, and (632) students. He adopted two main tools: a questionnaire to identify the obstacles of applying e-exams, and a measurement of the attitude towards using them. The study revealed that most obstacles were administrative relating to university, which came first with a percentage of (76.53%), while the technical and material obstacles came second with a percentage of (75.07%). Obstacles related to human side followed them in the third place with a percentage of (67.29%). The results showed also that attitude towards using e- exams among the lecturers of education college of Al-Aqsa University was positive and responsive with a percentage of (85.03%). In addition, using e-exams among students was positive with above average percentage of (75.4%), and attitude towards taking e- exams among students was positive with above average percentage of (74.4%).There were no statistically significant differences towards using and taking e- exams referring to gender variable; on the other hand, there were statistically significant differences towards using and taking these exams referring to level variable among the students of Education College, which came in favor of second, third and fourth level students. Based on the above-mentioned results, the researcher formulated a proposed vision for applying e- exams. The most important axes of which: establishing technological infrastructure appropriate for applying e- exams with all necessary tools including providing required computer labs sufficient for students' numbers, suggested curricula, and training a qualified cadre (lecturers, students, engineers, technical support, and lab supervisors).

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: الاختبارات الإلكترونية، ومعوقات تطبيق الاختبارات الإلكترونية، والاتجاه نحو الاختبارات الإلكترونية، وتصور نظام مقترح لاستخدام الاختبارات الإلكترونية. Electronic Exams, Obstacles of Applying the Electronic Exams, attitude towards the Electronic Exams, Proposed Vision of using the electronic exams.
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 24 May 2018 08:50
Last Modified: 24 May 2018 08:50
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/782

Actions (login required)

View Item View Item