الثقة التنظيمية وعلاقتها باتجاهات الفكر الإداري المعاصر في المدارس الثانوية بقطاع غزة

الشاعر, عدلي داود and الجمل, محمد كامل (2018) الثقة التنظيمية وعلاقتها باتجاهات الفكر الإداري المعاصر في المدارس الثانوية بقطاع غزة. AL Aqsa University Journal of Educational and Psychological Sciences, 1 (1). pp. 119-154.

[img]
Preview
Text
د. عدلي الشاعر 4.pdf - Published Version

Download (716kB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

تهدف الدراسة إلى تعرف علاقة الثقة التنظيمية باتجاهات الفكر الإداري التي يمارسها مديرو المدارس الثانوية مع معلميهم، ولتحقيق الهدف والإجابة عن تساؤلات الدراسة استخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي، وقاما بإعداد استبانة مكونة من (47) فقرة، وتكونت عينة الدراسة من (120) معلماً ومعلمة، وبعد التحليل الإحصائي بينت الدراسة أهم النتائج التالية: 1. أن متوسط "الثقة التنظيمية" (4.15) وانحرافه معياري (0.55) ووزن نسبي (83%). 2. أن متوسط "اتجاهات الفكر الإداري المعاصر" (4.11) وانحرافه معياري (0.55) ووزن نسبي (82.3%). 3. أن معامل الارتباط بيرسون بين اتجاهات الفكر الإداري المعاصر والثقة التنظيمية يساوي (0.61) وهو معامل ارتباط طردي دال إحصائياً. 4. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الثقة التنظيمية لدى مدراء المدارس تعزى لمتغير الجنس. 5. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الثقة التنظيمية لدى مدراء المدارس تعزى لمتغير المؤهل العلمي. 6. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الثقة التنظيمية لدى مدراء المدارس تعزى لمتغير سنوات الخدمة. Abstract : Organizational Trust Relationship in the Direction of Administrative Thought Practiced by the Managers of the Secondary School. The study aimed to identify the organizational trust relationship in the direction of administrative thought practiced by the managers of the secondary school with their teachers, in order to achieve the objective and answer the questions of the study the descriptive analytical method was used. The researchers prepared a questionnaire consisting of (47) paragraphs, The study consisted of (120) teachers, After the statistical analysis, The study showed the following main results:- 1- The average "organizational culture" (4.15) and is standard deviation (0.55) and relative weight (83%). 2- The average " trends of contemporary administrative" weight (4.11) and is standard deviation (0.55) and relative weight (82.3%). 3- Pearson correlation coefficient between trends of contemporary administrative thought and organizational confidence is equal to (0.61) which is a statistically significant correlation coefficient. 4- There are no statistically differences in the organizational culture of school principals in relation to the gender variable. 5- There are no significant differences in the organizational culture of school principals attributed to the variable of scientific qualification. 6- There are no statistically significant differences in the organizational culture of school principals attributed to the variable years of service.

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 24 May 2018 08:45
Last Modified: 24 May 2018 08:45
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/781

Actions (login required)

View Item View Item