الوعى الذاتي وعلاقته بالتوافق المهني لدى معلمي المدارس الخاصة بمحافظات قطاع غزة

يحيى, محمود النجار (2018) الوعى الذاتي وعلاقته بالتوافق المهني لدى معلمي المدارس الخاصة بمحافظات قطاع غزة. AL Aqsa University Journal of Educational and Psychological Sciences, 1 (1). pp. 1-32.

[img]
Preview
Text
حيى-النجار 1.pdf - Published Version

Download (661kB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة للتعرف إلى العلاقة بين الوعي الذاتي، والتوافق المهني لدى معلمي المدارس الخاصة بمحافظات غزة؛ ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم مقياس الوعي بالذات إعداد: أبو غالي (2016)، ومقياس التوافق المهني إعداد الباحث، وتكونت عينة الدراسة من (105) معلمين، ومعلمات، وأظهرت نتائج الدراسة أن أكثر مجالات مقياس الوعي الذاتي هو مجال تقييم الذات، حيث بلغ وزنه النسبي (87.8%) ويله على التوالي مجال إدراك الأفكار، والوعي بالآخرين، والإفصاح عن المشاعر، وتوجيه السلوك، وبينت أن أكثر مجالات مقياس التوافق المهني شيوعاً هو مجال العلاقات الاجتماعية مع الطلبة حيث بلغ وزنه النسبي (89.2%)، وتليه على التوالي العلاقات الاجتماعية مع الزملاء، والترقية، والتقبل الذاتي، وأوضحت عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين مجالات مقياس الوعي الذاتي والدرجة الكلية، وبينت عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مقياس الوعي الذاتي، والتوافق المهني يعزى لمتغيرات الجنس، والمؤهل العلمي، الخبرة، والمرحلة التعليمية. Abstract : Self-Awareness and its Relationship with Professional Adjustment among Private School Teachers in Gaza Strip Governorates. The study aimed to identify the relationship between self-awareness, and professional adjustment among private school teachers in Gaza governorates. To achieve the objectives of the study the researcher used the self-awareness scale prepared byAbu Ghali (2016), and the scale of professional adjustment prepared by the current researcher. The study sample consisted of (105) male and female teachers . And the results showed that the most common area of the self-awareness scale is the area of self-evaluation with a relative as high as (87.8%) followed by the area of ideas perceptions, awareness of others, disclosure of feelings, guiding behavior respectively. Besides, the study showed that the most common area of professional adjustment scale is social relations with the students reaching a relative weight of (89.2%), followed by social relationships with colleagues, promotion, and self-acceptance. The study found no statistically significant differences between the areas of self-awareness scale and the total score, and showed that there were no statistically significant differences in the measure of self-awareness, and professional adjustment scale due to gender, educationalqualification, experience, and educational stage.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: الوعي الذاتي، والتوافق المهني. self-awareness, professional adjustment.
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Psychology
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 24 May 2018 08:27
Last Modified: 24 May 2018 08:27
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/778

Actions (login required)

View Item View Item