دور المعلم الفلسطيني في تعزيز الإصلاح والتطوير المجتمعي

الناقة, صلاح أحمد and شيخ العيد, إبراهيم سليمان (2012) دور المعلم الفلسطيني في تعزيز الإصلاح والتطوير المجتمعي. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 16 (1). pp. 1-29. ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img] Text
383.pdf

Download (279kB)

Abstract

تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على دور المعلم الفلسطيني في تعزيز الإصلاح والتطوير المجتمعي .واستخدم المنهج الوصفي التحليلي في الدراسة، وتكونت عينة الدراسة من ( 200 ) معلم ومعلمة من معلمي ومعلمات المدارس من محافظة رفح وخانيونس. واستخدم الباحثان الأستانة كأداة للدراسة، مكونة من محورين يشتملان على 50 فقرة، استخدام النسب المئوية لمعرفة قيمة الوزن النسبي، وذلك للتعرف على لدرجة ممارسة المعلم لدوره في ومعامل الارتباط، للتعرف على الفروق بين (T) تعزيز الإصلاح والتطوير المجتمعي واختبار متغيرات الدراسة. أظهرت النتائج أن هناك دورًا ايجابيًا للمعلم الفلسطيني في تعزيز الإصلاح والتطوير المجتمعي، وأظهرت الدراسة عدم وجود فروق دلالة إحصائية بين وجه نظر أفراد الدراسة حول درجة ممارسة المعلم الفلسطيني لدوره في تعزيز الإصلاح والتطوير المجتمعي داخل المدرسة تعزى إلى (الجنس وعدد سنوات الخدمة)، كما وأظهرت الدراسة وجود فروق دلالة إحصائية بين وجه نظر أفراد الدراسة حول درجة ممارسة المعلم الفلسطيني لدوره في تعزيز الإصلاح والتطوير المجتمعي داخل المدرسة تعزى إلى الهيئة المشرفة (حكومة/وكالة) وذلك لصالح معلمي الحكومة. و قدمت الدراسة رؤية مقترحة لتنمية دور المعلم في تعزيز الإصلاح والتطوير المجتمعي، وذلك في الجانب الأخلاقي والجانب الثقافي والمهني والجانب الإنساني والاجتماعي. The aim of this study was to investigate the role of the Palestinian teacher in promoting community reform and development. The researcher used the analytical descriptive method in the study, and the study sample consisted of (200)male and female teachers of Rafah and Khan Younis schools. The researcher used percentages to determine the value of the relative weight, in order to identify the degree of the teacher for his role in promoting reform and community development and test (T) and the correlation coefficient, to identify the differences between the variables of the study. The results showed that there is a positive role for the teacher in promoting Palestinian reform and development community. The study showed no statistically significant differences between the views of the members of the study about the degree of the Palestinian teacher role in promoting community reform and development within the school due to the (gender and years of service), as the study showed a statistically significant differences between the views of the members of the study about the degree of the Palestinian teachers role in promoting reform and development community within the school due to the supervising authority (Government / UNRWA) in favor of teachers of the government schools. The researcher presented a proposed vision to develop the teacher's role in promoting community reform and development, in the moral and cultural domain, as well as in the professional, and the human and social domain.

Item Type: Article
Subjects: H Social Sciences > HM Sociology
L Education > L Education (General)
Depositing User: أ. دارين علي أحمد حمد
Date Deposited: 08 Sep 2021 08:41
Last Modified: 31 Oct 2021 10:41
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/6594

Actions (login required)

View Item View Item