مستوى امتلاك طلبة الدراسات العليا لقيم البحث العلمي من منظور أساتذة الجامعات الفلسطينية

الأستاذ, محمود حسن (2005) مستوى امتلاك طلبة الدراسات العليا لقيم البحث العلمي من منظور أساتذة الجامعات الفلسطينية. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 9 (2). pp. 348-372. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
87.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

The level of Post Graduate students Acquisition to the Scientific Research Values from the Perspective of Palestinian Universities Professors. This study aims to recognize the nature and level of research values system which acquired by the postgraduate students of the Palestinian Universities which reveals in their educational discourses, and it aims to present a proposed vision to develop the research values system in the light of quality criteria. Questionnaire was developed, consist of 53 statement distributed into 5 dimensions, The sample were 40 supervisors of the universities staff. The results were:The level of the research values less than 80%. And There is no statistical differences in the research values system from the points of the supersivors regards to theis universities, degrees, specializations topics and supervisional experiences. الملخص : تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى امتلاك طلبة الدراسات العليا لقيم البحث العلمي، كما يتبدى في خطاباتهم الأكاديمية، وذلك من وجهة نظر أساتذتهم ، كما يهدف إلى معرفة فيما إذا كان يقل، أو يزيد هذا المستوى عن 80%. وفيما إذا كان هذا المستوى يختلف باختلاف بعض المتغيرات، حيث قام الباحث بإعداد استبانه تكونت من 53 فقرة، موزعة على خمسة مجالات قيمية بحثية، وتم تطبيق الاستبانة على (40) أستاذا جامعياً من الذين مارسوا الخبرة الإشرافية على طلبة الدراسات العليا في مرحلتي الماجستير والدكتوراة وفق متغيرات الجامعة والدرجة العلمية والتخصص التربوي والخبرة الإشرافية. وتوصلت الدراسة إلى أن ترتيب مجالات النسق القيمي كالتالي: البصيرة الفكرية، يليه الموضوعية، ثم العقلانية، ثم حب الاستطلاع، وأخيرا الأمانة العلمية، وكان مستوى القيم البحثية لدى طلبة الدراسات العليا أقل من 80%، ولم يتأثر بالمتغيرات المتعلقة بالأستاذ الجامعي.

Item Type: Article
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 04 Apr 2018 10:56
Last Modified: 04 Apr 2018 10:56
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/641

Actions (login required)

View Item View Item