الإغراق اللفظي في التعليم الجامعي بكليات التربية في محافظات غزة " دراسة ميدانية "

أبو عودة, فوزي حرب (2005) الإغراق اللفظي في التعليم الجامعي بكليات التربية في محافظات غزة " دراسة ميدانية ". Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 9 (2). pp. 316-347. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
86.pdf - Published Version

Download (2MB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

Massive Theoretical Learning Approach at Faculties of Education - higher education institutions on Gaza Governorates: Applied Study. This study aimed at revealing the Modern Strategies& Techniques in higher education institutions on Gaza Governorates; in light of many variables, and to introduce suggestions to upgrading those Strategies & Techniques by a descriptive method. In order to achieve that, a questionnaire consists of (47) items was established. Pearson correlation, Standard Deviation, Percentage, (T-test), ANOVA analysis were used to deal with the study data statistically. Based on the outcomes of this study, the researcher can conclude the following results:-The Modern strategies& Techniques for the three Universities generally are in the middle area according to the study criteria.-There are no statistically significant differences at the (  0.05) level among visions in light of : the university, Gender, and class capacity variables. Finally; the researcher suggests and recommends the following: The necessity of training the lecturers on applying a variety of modern strategies & Techniques on their university teaching. -Fixing students acceptance policy according to the need; to reduce their number on class.-Upgrading Lecturers number to fit students numbers. Interacting the Libraries role in researching. الملخص تهدف الدراسة إلى التعرف على مدى تطبيق استراتيجيات ووسائل/تقنيات التعليم الجامعي الحديثة بكليات التربية في محافظات غزة في ضوء عدة متغيرات، وتقديم مقترحات تسهم في تحسينها. واستخدم الباحث لذلك المنهج الوصفي، وتم بناء استبانة من (47) فقرة، مُوزعة على أربعة مجالات؛حيث طُبقت على عينة من (95) طالباً جامعياً، وتم استخدام كل من: معامل ارتباط "بيرسون"، والانحراف المعياري، والنسب المئوية، واختبار (ت) ، وتحليل التباين الأحادي لمعالجة بيانات الدراسة إحصائياً،وكانت أهم نتائج الدراسة الآتي: - تراوحت معظم متوسطات تقديرات عينة الدراسة في الجامعات الثلاث عامة في منطقة المتوسط، حسب معيار الدراسة في جميع المجالات: لا توجد فروق دالة إحصائياً عند مستوى الدلالة( 0.05) في ضوء متغيرات كل من:الجامعة، والجنس، والكثافة الطلابية الصفية. وفي نهاية الدراسة؛ يوصى الباحث بما يلي:- ضرورة تدريب المحاضرين الجامعيين على تطبيق استراتيجيات وتقنيات التعليم الجامعي الحديثة.- تحديد سياسة قبول فاعلة للطلبة،وذلك للتخفيف من الكثافة الطلابية الصفية.-زيادة عدد المحاضرين الجامعيين بما يتناسب مع أعداد الطلبة،وذلك حسب المواصفات العالمية لنصاب المحاضر الجامعي من الطلبة.- تفعيل دور المكتبة في البحث العلمي.

Item Type: Article
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 04 Apr 2018 10:53
Last Modified: 04 Apr 2018 10:53
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/640

Actions (login required)

View Item View Item